- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


måndag 1 maj 2023

AXPLOCK AV KOMMENTARER I APRIL

 Förr, när jag började blogga, så kunde jag kommentera tillbaka direkt till den läsare som skrivit en fråga eller något snällt. Nu finns inte den funktionen längre på den här bloggdomänen. Inte heller kan jag se vem som kommenterar om inte personen själv väljer att skriva dit sitt namn.

För mig står det enbart ”OKÄND”.

Idag tänkte jag därför svara på några fina och mysiga kommentarer som skrivits senaste tiden. Häng med!


Kommentar från OKÄND på HUMLESURR OCH KOMPISHÄNG I TRÄDGÅRDEN 24 april 2023

Vill tipsa om Humleblomster = Pulmonaria på latin. Finns i många varianter, den röda tror jag finns vild i Sverige. Blommar mycket tidigt. Humlorna älskar den. Lycka till!”

Vilket underbart bra tips! Jag har en blåblommande fläckig lungört som tillhör denna art. Den står på en plats där den inte riktigt verkar trivas.Nu kommer jag absolut att flytta den till Lövsalen. Där tror jag den kommer att trivas mycket bättre. Jag har länge önskat mig den vitblommande sorten Sissinghurst white men kommer alltid ihåg det när det är för sent och den är slut för säsongen. Nu har jag jag klickat hem tre plantor.

Bild lånad härifrån där det också finns bra beskrivning av  växten..

~~~~~~~~~~~
OKÄND har kommenterat på RABARBERN ÄR EN HUNGRIG RACKARE 21 april

Stora vanliga terrakottakrukor brukar finnas på Granngården 👍

Tack för tipset! Absolut värt att köpa en vacker kruka istället och använda den till rabarberklocka. Som lock skulle man ju kunna lägga ett terracottafat. Mors dags- presenten har väl aldrig varit så enkel att bestämma om ni frågar mig 😍 En hög avsmalnande terracottakruka, Där har vi det!

Den här till exempel. Skulle kunna passa jättebra uppochner med ett fat som lock, eller vad tror ni?

~~~~~~~

OKÄND har kommenterat ETT SVAMLIGT INLÄGG 16 april

Underbart med svammel. Jag känner & har alltid känt mig osammanhängande i mina texter. Saknar min bloggtid där jag tycker att mer utrymme gavs till ordens fria flygningar än dagens snabba flöden. /Madeleine, Älvgärdet

Så fint att du skrev ut vem du är Madeleine så jag kan svara både generellt och specifikt, Först och främst: tack för uppmuntran att svamla! Jag kom precis på att jag faktiskt skrev ett svammelinlägg härom dagen, men inte gjort någon påa på det inlägget, varken på Instagram eller Facebook. Vill du läsa inlägget så klicka här.

Madeleines blogg tillhörde de absolut första bloggarna jag började läsa. Minns så väl hur glad jag blev varje gång ett nytt inlägg publicerades av Älvgärdet. Under åren har jag fått många kloka och inspirerande tips från Madeleine. Både gällande byggnadsvård och gällande trädgård. Så himla, himla duktig! På Instagram heter hon @alvgardet. In och följ och låt dig inspireras!


Ytterligare en kommentar på samma inlägg:

Ja! Viktigt att värna om ord och svammel och inte bara snabba bilder så att vi ibland stannar upp och delar tankar och annat med varandra! /Isa😊🔆

Tack Isa! För uppmuntran som gör att jag vågar svamla på framöver. Att stanna upp och dela tankar är ett av livets stora privilegier att kunna göra.
~~~~~~~

Kommentar från Lena på VAD MÅR DU BRA AV? den 9 april

Eftersom jag drabbades av utmattningsssyndrom har jag sorterat upp sånt som jag borde göra och det jag orkar göra. Vad som är viktigt just nu för mig. Omvärdera, justerar och formar om det som drev mig hit. Både människor och situationer. Det märkliga är att folk tycker inte att jag inte borde bli sjuk " du som alltid verkat så stark". Möjligt är att man faller hårdare då. I vilket fall så har jag inga måsten längre. Jag mår bra av just det, inga måsten, jag bestämmer 🥰. Självmedkänsla heter det🙏 // Lena Hj.W

Kropp och själ är kloka följeslagare i livet när vi lyssnar på dem. Att ha drabbats av det som du varit med om och sedan kunna göra klok(are) val efter det är stort. Tack för tiden du lagt på mig genom din kommentar.Det gör mig ödmjukt tacksam. Största kramen till dig 💕

~~~~~~~


Organic-Lizzy har kommenterat på KYCKLINGARNA HAR KLÄCKTS den 15 april

Næmen!...har du sett så skjønne <3 Gratulerer. Nå blir det travle tider.Jeg hadde nok heller ikke satt katten til barnevakt!
Fortsatt god heg fra Randi

Det är väldigt roligt med bloggläsare från olika länder. OCH bloggskrivare. Randi har bloggat sedan 2007 (!). Vill du hälsa på henne klickar du här för att komma vidare till bloggen.

~~~~~~~

Avslutningsvis en stor kram till alla andra som kommenterat, men som inte kom med i detta inlägg. Jag läser varje kommentar och på riktigt: jag blir så hjärtans glad varje gång det finns en att godkänna. I början av bloggandet var kommentarerna många hos oss som bloggar. Allt eftersom tiden har gått har kommentarerna blivit lyxpresenter som inte förekommer ofta alls. 
Jag förstår precis varför!
Det är så mycket som konkurrerar om tiden. Själv vill jag ofta bara slinka in på en blogg, läsa, inspireras, smyga tyst därifrån. Vill inte känna krav på att prestera, lämna fotspår, peppa eller tycka något överhuvudtaget. Bara få en liten stund för mig själv.
Så tänker jag att min blogg ska vara.
Ett ställe där ni kan slinka in ibland, läsa, inspireras och inte känna krav på någonting. Vill du skriva en kommentar så gör du det. Ingen blir gladare än jag för det 💕 
Vill du inte skriva en kommentar så gör det inte. Du bestämmer själv vilken tid du vill lägga på saker i ditt liv. Jag vet att ni finns där och läser i alla fall. Det är stort! Jag ser på statistiken att ni börjar bli många igen trots mitt uppehåll på flera år. Igår var ni närmare 600 unika besökare. 

Största kramen till er alla!
Sussie




1 kommentar:

Anonym sa...

❤❤❤❤❤❤❤❤❤