- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 23 april 2023

HUMLESURR OCH KOMPISHÄNG I TRÄDGÅRDEN

I höstas planterade jag några hundra lökar av krokus. Jag drömmer om en hel äng det första jag ser när jag kommer hem efter jobbet eller tar första steget ut genom dörren på morgonen. Jag är inte där än, men några hundra nyplanterade krokusar varje år under några års tid kommer att göra drömmen till verklighet.

Eftersom jag så gärna vill locka pollinatörer till vår trädgård är krokusarna också en gåva till dem. Nu är det en kritisk tid på året för många insekter eftersom det inte finns så mycket som blommar än. De tidiga lökväxterna blir med andra ord väldigt viktiga och krokus är en av dom lökväxter som blommar tidigast på våren. 

Gissa om vi har humlor hos oss just nu!

Det surras överallt och när jag tittar runt i vår trädgård ser jag också annat som är medvetet planterat just för pollinatörer, fjärilar och bin. Kanske har du själv några av samma arter som vi har.

  • Sälg
  • Krokus
  • Blåstjärna
  • Snödroppar
  • Hägg
  • Pärlhyacint
Senare blommar också
  • Äppelträden
  • Fingerborgsblomma
  • Lind
  • Gräslök
  • Vallört 
  • Rosenflockel
  • Lönn
  • Körsbär
  • Rönn
  • Maskrosor
  • Kungsljus
  • Plymsprea
  • Bolltistel
  • Schersmin
  • Brännässla
  • Liguster
  • Lavendel
  • Klöver
  • Salvia
I år har jag dessutom köpt massor av olika solrosfröer som också är bra för de små viktiga trädgårdsvännerna. Det enda jag inte har, men absolut måste försöka få till, är en liten kryddträdgård. Timjan och oregano till exempel, de är älskade av insekter. Klart att trädgårdskompisarna måste få sitt om de nu vill hänga i vår trädgård!

Ljud på om du liksom jag älskar humlesurr. Varje dag hjälper jag humlor ut tillbaka till trädgården efter att de förirrat sig in på vår glasveranda om dörrarna stått öppna. 


2 kommentarer:

Anonym sa...

Humlor är mysiga! Kram

Anonym sa...

Vill tipsa om Humleblomster = Pulmonaria på latin. Finns i många varianter, den röda tror jag finns vild i Sverige. Blommar mycket tidigt. Humlorna älskar den. Lycka till!