- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


tisdag 24 januari 2023

~ 3 TISDAGS-T ~



 Tulpaner 

Nu finns de i alla färger (utom blått. Ser du en blå tulpan är den behandlad på något sätt och inte naturligt färgad) och jag vill frossa i dem. Köper gärna starka färger som gult, orange och gärna blandade kombinationer av färger istället för en och samma. Har du också köpt tulpaner nu? Du är inte ensam. Sverige är det land som konsumerar flest tulpaner i världen per innevånare. Det bor en tulpanälskare i många av oss. Sen gillar jag också ljudet när man ska sätta ner tulpanerna i vasen. Krispigt ljud som adderar lök på laxen. Det låter vår.



T som i te som i tekokare

Har ni sett maken till häftig tekokare? Jag såg den på ett hotell i fredags och var liksom tvungen att fotografera den. När vattnet kokar upp lyser den blå så man vet att den är igångsatt. Fullständigt onödigt, för jag menar: kokt vatten är ju kokt vatten oavsett om det lyser blått eller inte. Men ibland önskar man ju att man åkte rolls royce även om man kommer fram lika bra i en Daf



Tipsigt

När du bakar och bara behöver 25g jäst (tillexempel när du bakar glutenfri solroslimpa) så dela jästen från hörn till hörn istället för att göra en måttning med ögat mitt över. 

 

Kram

Sussie

1 kommentar:

organic-lizzi sa...

Elsker både synet og lyden av tulipaner jeg også. En tekokoker som lyser har jeg hvertfall ikke bruk for! Litt flaut,men i en alder av 68 har jeg aldri tenkt på å dele gjæren sånn..
Deilig kveld og klem fra Randi