- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


lördag 30 januari 2021

Lyckan över en klassisk skohylla!

 Hej alla!

Jag nämnde ju i förra inlägget att vi skulle montera en skohylla. Nu är den på plats och jag är jättenöjd. Först tänkte jag skriva lycklig, men det är kanske lite väl att ta i. En väldigt ytlig lycklighet men ändock en slags lycka. Jag tror att just lycka har många olika lager och former. 

Vi bor i ett gammalt 20-tals hus. När man hittar något som ser ut som det suttit i huset sedan länge tillbaka, då brukar det bli bra. Vår nya skohylla räknas som en klassiker och formgavs av Gunnar Bolin 1937.


Konsolerna är tillverkade av återvunnen aluminium som håller ihop rundstavar i trä eller metall. Vår skohylla har rundstavar av ek.



Det är de små, små detaljerna som gör det. Som när skohornet matchar konsollerna till exempel.



Och krokarna på hatthyllan. (klickar ni på länken får ni historien om vår hatthylla och en riktig flashback av vår hall som den såg ut för 14 år sedan. Det har hänt en del...)





Vår skohylla är köpt begagnad eftersom jag vill ha originalet men det finns nya alternativ. Bland annat här och här.

Dags att ta tag i helgen!
Kram
Sussie

1 kommentar:

Asta sa...

Vi har köpt en likadan för att sätta upp som hatthylla. Fast med krokar då. Den är så bra för den går att göra till egen längd. Den är så fin. Kommer att passa super i vårt uthyrningshus för det har så liten hall.