- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


måndag 25 september 2023

FLER DJUR TILL VÅR GÅRD OCH EN HÖNA SOM HITTAT HEM



I flera veckor har en av våra äldre hönor vägrat att tillbringa nätterna i hönshuset tillsammans med de andra i flocken.
Envetet har hon istället traskat in i tomathuset när det blivit dags för kvällsmatningen och inlåsning för natten. Helt ensam har hon sedan funnit sin nattro utan att visa det minsta behov av att sova tillsammans med de andra.

 Idag bestämde hon sig plötsligt för att inte längre välja bort de andra och gick obrydd in i hönsgården med de andra och lät sig utfodras och låsas in för natten tillsammans med dem.
Visserligen ville hon sedan sitta på en egen pinne när det blev dags för nattvila, men nu är hon iallafall en i gänget igen. 
Man undrar ju vad det är som har hänt som föranlett denna månadslånga markering av självständighet. Hönor är verkligen personligheter.

Kommer ni förresten ihåg att jag för en tid sedan skrev på bloggen om att testa biodling?
I helgen hade jag fint besök av fina vänner där en av dem är biodlare. Om allt går som det är tänkt kommer jag också att vara biodlare nästa sommar. Hur roligt är inte det?

Det är mycket jag måste lära mig och jag tänker gå kurs så snart sådana sätter igång, men det känns så otroligt skönt att också veta att jag har en mentor i uppdraget nu när min vän erbjudit sig att finnas där och svara på frågor när sådana dyker upp. För det gör det garanterat.

Kram
Sussie


Inga kommentarer: