- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 9 juli 2023

SOLROSRABATT MED RINGBLOMSHÄCK

 

 

Jag fick en idé förra hösten när jag saknade solrosorna jag aldrig sådde. Idén var en solrosrabatt med en infattningshäck av ringblommor. 

När jag inte hade möjlighet att få till själva huvudpersonerna förra hösten -det vill säga blommorna- så fick jag stilla min trädgårdsiver med att anlägga själva rabatten.

Jag trimmade gräset kort, kort och sedan la jag kartong. Därefter la jag lager på lager med allt möjligt:

Hönsgödsel, kompost, ogräs, gräsklipp. 

Lager på lager på lager. Jag byggde en ganska hög rabatt eftersom jag visste att den skulle sjunka ihop under vinter och vår. Överst la jag slutligen ett lager gräsklipp och i våras tömde jag över ett lager med påsjord för att ha någonting att sätta fröna i.


Solrosorna har inte börjat blomma än men ringblommorna har. Jag har många olika sorter, alltifrån knallorangea till bronsigt rosa. Tror ni mig när jag säger att det är väldigt fint?


Här är sorterna som jag har planerat i solrosrabatten:

Solrosor
Lemon Party
Vanilla Ice
Ms Mars
Ring of Fire

Ringblommor
Pink Surprise
Flesta Gitana
Egna fröer - sort okänd


Jag kommer säkert att kopiera det här konceptet nästa år också. Ibland får man till det sällsamt bra.

Idag har vi förresten invigt poolen. Jag kan på riktigt inte förstå att vi nu har ett poolhus med en pool som det går att bada och simma i. Helt overkligt! Idag har vi simmat flera gånger. Kroppen känns ovanligt välsmord och mjuk. För all del lite trött också. Fast skönt trött!

Kram
Sussie



Inga kommentarer: