- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


onsdag 12 juli 2023

FÅRKURS SOM GAV INSIKT

 Häromdagen deltog jag i en kurs om att hålla får och getter. Väldigt intressant!

Jag har ju längtat efter att skaffa får jättelänge och hade tänkt att två stycken blir bra att börja med så att fåren inte känner sig ensamma.

Men!

Nu fick jag lära mig att fem får brukar kallas för ”ett får”. Det vill säga: får behöver sin flock!

När jag nu fick veta detta känns det som att jag vill skaffa fem får eller inga alls. Jag vill ju att de ska må bra och trivas.


Det innebär att jag måste fundera lite kring hur jag bäst kan lösa det med beteshagar. Kanske måste jag fundera på om jag ska arrendera en bit mark. Det skulle ju vara så himla trevligt med får, visst?

Getter däremot kan man ha färre av, de är inte lika bundna till sin flock. De kräver dock ett helt annat slags betesmark jämfört med vad får gillar så getter är inget alternativ för oss. Fast de är väldigt söta!

Man måste dock vara utrustad med både humor och lösningsfokus om man ska hålla getter. De tycker alltid att gräset är grönare på andra sidan stängslet.

Det första jag ska börja med är att ansöka om ett anläggningsnummer på Jordbruksverket. Det krävs för att man ska få ha får. Små steg som för mig närmare drömmen. Det finns som sagt en del saker jag behöver ta mig en funderare över innan jag kan ta steget att hämta hem några får, men det får ta den tid det tar. Jag har ju liksom bestämt mig.

Jag håller er uppdaterade!

Kram

Sussie

2 kommentarer:

Lena Hjalmarsson Wahlberg sa...

Hör med Anja nere i Stavik, hon har ju getter 👍

Hannas krypin sa...

Vad spännande det låter att hålla får framöver. Ja, det har jag också hört att getter är väldigt, vad ska man säga påhittiga.... :-P