- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


måndag 17 juli 2023

HJÄLP! VAD GÖR JAG MED ALL ZUCCHINI OCH SQUASH?

 

Just nu levererar squashen och zucchinin i överflöd. Innan jag kom på att jag kunde baka med dem hade jag i ärlighetens namn lite svårt att riktigt veta vad jag skulle göra av allt. Det blir ju så mycket av bara en enda planta. 


Årets gula sort gör sig fint som stilleben i köket men ni som minns vet ju att jag lovat mig själv att verkligen ta hand om allt jag odlar från och med nu. Jag jobbar på det kan jag väl sammanfatta läget med. Tycker fortfarande att själva odlandet är det absolut roligaste. Det här brödet blev så bra så det kommer garanterat att bakas igen och därför jag vill gärna också dela med mig av receptet. Misstänker att det fler än jag som inte alltid vet vad man ska göra av allt som zucchiniplantorna levererar.  
Du behöver:


Gör så här:
Riv zucchini/squash grovt och mät upp 7 dl. Krama sedan ur vätskan. Lägg åt sidan.
Lös upp jästen i det kalla vattnet.
Tillsätt salt, honung, grönsaksrivet och rör runt det i matberedaren så att det blandar sig bra innan du häller i havregryn och mjöl. 
Bearbeta degen ca 10 minuter i maskin. Något längre om du bearbetar degen för hand.

Häll ut degen i en djup bakplåt som du lagt ett bakplåtspapper i. Forma degen efter formen.
Strö över solroskärnorna och tryck till dem lite så att de fastnar mer i degen och inte bara blir liggande ovanpå.

Låt jäsa ca 90 minuter.
Grädda sedan 20-25 minuter i 225 grader, tills brödet fått fin färg.

Ta ut brödet och låt det vila minst 10 minuter under bakduk innan du skär det i bitar. 

Ät. Och. Njut!

Brödet går bra att frysa.

Lycka till!



Kram
Sussie

Inga kommentarer: