- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 12 februari 2023

~ INSPIRATION SKAFFERI OCH OVÄNTAD VÄNSKAP ~

 

Närbild på vår skafferidörr. 


För några inlägg sedan skrev jag lite kort om snilleblixten jag fick om att bygga ett större skafferi i köket och göra om vårt nuvarande till ett städskåp. 

Det städskåp vi har nu är placerat under trappen i hallen. Funkar sådär. Dammsugaren hittar sällan dit utan står mest där vi sist dammsög eller bakom någon dörr om vi inte vill se den.. 

All over the place med andra ord. 

Vad är det egentligen med människor och dammsugare? Jag vet så många som låter sin städirritation gå ut över den. Det rycks i sladdar och svärs över hur i vägen den är, dess osmidighet och diverse andra tillmälen. Själv betraktar jag den som en kär vän. Skulle aldrig klara mig utan den, skulle gärna vilja ha fler för att slippa kånka den upp och ner mellan våningarna och tycker inte att det gör så mycket om den står framme och syns.

Hur som helst.

I min mapp på Pinterest har jag nu sparat ner några olika förslag på skafferier och jag tänkte dela med mig av hur jag tänker kring vårt eget som jag hoppas blir verklighet snart. Vill du veta vart bilderna kommer från så rekommenderar jag dig att  klicka på länken nedan så finns informationen där. 

Till Granne med Selmas Pinterest



Snyggt med gammal och lite ruffig dörr till allt det som inte är skavt och slitet. Gillar att dörrens färg bryter av och tar lågmäld men ändå kaxig plats bland det mer sofistikerat svarta. Bra kombo.


Ljusinsläpp ovanför skafferidörren är något jag verkligen vill ha. Det skapar lätthet i uttrycket och förhindrar att skafferiet upplevs som en stor kloss i rummet. Förenklar också när man ska hitta i skafferiet. Färgen på köket är för övrigt också väldigt, väldigt behaglig…


Här har golvet klinkrats (finns det ens ett sånt ord?). Lättstädat.


Ibland leker jag med tanken att låta skafferiet ha en öppen mitt och mer se ut som ett skåp i en serveringsgång från sekelskiftet. 
Det står ett skåp i vårt kök idag där tanken är att bygga skafferiet och på detta skåps bänkskiva lägger alltid maken plånbok, glasögon och annat som ”ska ligga där så jag vet vart jag lagt det” Kommer han att behöva leta efter sin plånbok lika ofta som jag frågar var dammsugaren är om vi bygger bort den funktionen tro? Stackarn i så fall.
Titta lite extra på knoppbrädan på sidan av skåpet. Passar perfekt i längd och är inte inmålad utan har sitt eget uttryck. Snyggt!


Här är allt monokromt. Målat i samma färg oavsett om det är vägg, dörr, eller golvlist. Detta skafferi har ingen framträdande eller ögonblicklig wow-upptäckt men när man väl lägger ögonen på det så slås man av skönheten i estetiken. Proportionerna på dörrspeglarna, färgställningen, Vackert. 


Här är det många blandade färger på golvlist, dörr och list runt dörren. Lite för blandat för min smak, men jag tycker det är fint med glas i dörren eftersom det inte finns något ljusinsläpp ovanför den. Och så tycker jag att väggen mot bänken nyttjats bra med snygga knoppbräder för att kunna hänga saker på som man vill ha lättillgängliga i ett kök.

Några steg närmare i tanken på hur vårt skafferi ska se ut nu men ännu inte helt bestämd.
Nu ska jag leta upp dammsugaren och göra ett städryck i sängkammaren. Nya panelen är målad och det blev jättefint. Mer om det i ett annat inlägg.

Tänkte leta upp Wictorias låt från gårdagens mello på spotify också. Tyckte den och grytlåten var bäst.

Kram
Sussie


Inga kommentarer: