- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


måndag 16 januari 2023

~ I MITT PINTERESTFLÖDE JUST NU ~


 

Bikupor, bikupor, bikupor. Helst placerade bland blommor eller i en lite mer rufsig del av trädgården. 

Ju mer jag engagerar mig i vår  trädgård och i min odling, desto mer förstår jag att det är förutsättningarna jag måste lära mig mer om innan jag kommer vidare. 

För att det ska bli vackra äpplen i träden måste förutsättningarna ses över. Trädet behöver beskäras, frukten gallras och så måste blommorna pollineras.

För att det ska bli kraftiga plantor av kål måste förutsättningarna ses över. Jorden behöver gödslas, plantorna skyddas mot kålfjärilar och blommorna befruktas av pollinatörer.

Jag planterar blommor som ska locka både fjärilar, bin och humlor till vår trädgård eftersom jag vill förbättra förutsättningarna för det jag odlar.  Jag vill att vår gamla äppellund ska orka leverera skörd i många år till. Jag vill skapa bra förutsättningar för pollinatörerna, på samma sätt som jag vill bli bästis med maskarna i jorden. En trädgård är verkligen ett helt ekosystem.

Rufsigt men helt underbart fint.



Kan det egentligen bli vackrare än så här? Knasigt opraktiskt tycker du säkert om du är biodlare och ska ta reda på honungen, men i övrigt.... Suckar lite smått av hänförelse nu faktiskt. När naturen själv skapar blir det oftast bäst.



Tistlar - check
Brännässlor - check
Parksallad - check
Kungsljus - check

Utifrån denna bild kan jag konstatera att förutsättningar för glada bin finns i vår trädgård.



Mmmmmm

Jag har ingen kunskap om biodling men jag har en stor trädgård med blommor, äppelträd och åkrar och ängar runt knuten. Vägen ner till sjön är en grusväg och i dikeskanterna växer minst sju sorters blommor.

Jag slänger ut en fråga: Har du bin men behöver en plats att placera en kupa eller två? Kontakta mig gärna. Kanske kan vi hitta på något ihop? För mångfaldens skull och för att öka förutsättningar för våra vänner pollinatörerna.


Kram

Sussie


Insprationsbilderna kommer från Pinterest.

Inga kommentarer: