- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 29 januari 2023

~ GRÖNA LISTAN 3 ~

Omplantering

Följande är nu omplanterat och börjat repa sig efter förflyttningen till större plats och matigare jord:

Kål, chili, paprika, 

Att odla är verkligen ett kretslopp på alla sätt och vis. Jag odlar i allt möjligt. Plåtburkar, plastkrukor som det varit kryddor i från mataffären, juice- och mjölkförpackningar, köttfärstråg. Allt går att odla i. Gillar detta mer än plastbrättena som det verkligen ska odlas i. De använder jag bara till det allra första - när fröet ska sättas i såjord - och för att det går att odla så otroligt mycket på liten yta i dem. Det är ett stort plus.



Sådd 👩‍🌾

Under helgen har jag planterat följande och ställt under växtlampa:

Gräslök - både kinesisk och vanlig med frön från våra redan befintliga ruggar. Jag planterar alltid nya ruggar av vanlig gräslök varje år. Tycker den är fin som häck med sina runda lila bollar som jag låter sitta kvar tills jag kan ta nya frön för nya sådder.

Tomat - Brandywine Gardeners delight, Principe Borghese, Black Cherry, Indigo Rose, Goldstein

Rödlök    - Hade frö från en sättlök som gick i blom och sådde mest för att se om det kan bli nåt.

Blommor- Vitpytta, Bolltistel (egna frön),  Klockmalva (egna frön, Murreva

Purjolöken sådde jag för någon vecka sedan och den har börjat titta upp redan till vänster i bild.


Köksträdgården 🥬

Så här mycket snö har vi inte kvar men strukturen för köks- och blomsterträdgården syns bra. Jag är så glad över att vi byggde staketet längst ner mot äppelträdgården. Det ger rumskänsla.

Än vilar köksträdgården. I alla fall på ytan. De dagar det är plusgrader i sträck passar jag på att gräva ner bokashi och proppa jorden full av smaskigheter inför vårsådd och planteringar.  


Bukett 💐 

När jag dör vill jag dö lika vackert som en dyr tulpanbukett från blomsterbutiken. I tyllkjol likt en överblommad bägare i yster virvelvind.  Om jag nu skulle få ett finger med i spelet på den fronten.





Tips ‼️

Skillnadens favoriter. Lättläst och informativ bok som presenterar 15 olika grönsaker och hur du lyckas bäst med odlandet av dem från frö till skörd.


Bild lånad från sarabackmo.se.


Kram

Sussie



Inga kommentarer: