- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 6 december 2020

Jul(ögon)godis och pepparkakshus

 Hej alla!

Den här helgen har gått i bakningens och julgotternas tecken. Det är kul att testa nya recept och lika kul att baka de där klassiska bakverken som alla i familjen gillar.

Mjuk pepparkaka med lingongrädde är en klassiker. Det var en av de mest populära mjuka kakorna när Granne med Selmas hade öppet på Lilla julkaffet på den tiden det begav sig.


Vad skulle man göra utan florsocker....



Förutom mjuk pepparkaka blev det också struvor, två sorters fudge och risbräck gjort den här helgen. Just julgodis tycker jag är roligt att testa nya sorter varje år. Knäck och kola brukar bli kvar hos oss så det skppar jag den här julen. Vi får väl se om det nya julgodiset faller någon i smaken. Själv äter jag sparsamt eftersom jag försöker att inte belasta min kropp med för mycket socker, gluten och mjölkprodukter. Med tre autoimmuna sjukdomar är den nog belastad som den är. Även om jag inte äter så mycket själv så älskar jag julpysslet som det för med sig. Och dofterna!

Julgotterna ska få stå på klaffen till vårt nya salsskåp bredvid vårt fina pepparkakshus som sonen byggt och ritat mallarna till. På baksidan huset är det en glasad veranda precis som på vårt hus. Jag ska försöka fota den en dag när det är mer ljus ute.  Det är svårt med fotografering nu  eftersom jag inte gillar att fotografera med blixt..

Visst är det väl alldeles underbart att ha ett helt ställe där man kan gå all in med julgodisdekoration? Jag tänker mig fudge, polkagrisar, struvor, risbräck, romerska bågar, praliner, rullrån, pepparkakor.... Förhoppningsvis blir det någon som äter så det inte bara blir ögongodis och en väldigt julig inredningsdetalj.

Kram

Sussie

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, du vill inte dela med dig av recept? Mvh, Christina