- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 29 november 2020

Det behövs så lite för att skapa julstämning

Fina advent!

Hoppas ni alla hittat någon slags julstämning idag när första advent äntligen är här!

Jag har bestämt mig för att inte vräka på med så mycket julpynt i år. Nu har vi ju i och för sig aldrig haft så värst mycket pynt tidigare år heller.  Tomtarna är få, blommorna och naturpyntet desto fler. Julkrubba, adventsljusstakar/stjärnor och adventskyrka är dock ett måste. Och så luciapyntet. Annars är det  k ä n s l a n  som är jul. Jag hittar inte julkänslan i fabricerade tomtar eller massproducerat pynt. Ett rött äpple på rätt plats är mer jag. Övriga familjen är likadan. De är väl indrillade....

Adventsfirandet är "heligt". Första advent är på riktigt en av de bästa dagar jag vet. "Barnen" med respektive får en varsin adventspresent och så ska adventsljuset i "finljusstaken" tändas när det skymmer ute och adventskaffet intas. Som jag älskar, älskar just precis det. Att umgås, att starta julmyset och att bara fokusera på livets fina. Stämning, känsla och en dag med fokus på just precis det.




Salsskåpet har fått kransar av buxbom. Julkänslan står de röda banden för. Det behövs verkligen inte mycket för att skapa stämning. Hos oss är kransarna gjorda av riktig buxbom och inköpta på bästa Blombutiken,




Idag fikar vi på saffranskladdkaka med hallongrädde och en pepparkakstårta med salt karamell och apelsinkräm. Jag som varken äter gluten, socker eller mjölkprodukter ska synda idag. Är det första advent så är det.

Kram 

Sussie


Inga kommentarer: