- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 22 november 2020

V å r l ö k a r och novemberdans

 Hej Hej!


Typiskt mig att beställa tulpaner och narcisser i massor - vi talar flera hundra - och sedan tycka att det nästan är jobbigt att få ner dem i backen. Egentligen är det väl inte så jobbigt, men det är lite meckigt när man ska gräva där det redan finns planterade lökar sedan förut.

Jag vill ha massor av blommande vårlökar och vår trädgård är stor. Det tar tid att få till den där wow-känslan. Jag gräver ner nya, får med de gamla och så ner med allt igen. Två steg fram och ett tillbaks. Nästan som en novemberdans i trädgården.

Våren kommer förhoppningsvis att bli magiskt vacker. När blomningen är i full gång ska jag minnas den där känslan av "tar det aldrig slut på lökar" och så ska jag tänka "åh vad det var värt det".

Här är ett axplock av några sorter jag har sedan förut (bilder från mitt instagramkonto):




 Årets nya sorter är de här:



Påsklilja Mount Hood


Stjärnnarciss Star Broadway

Tulpaner brukar man få stödplantera nya efter några år. De blir annars färre och färre. Den här sorten - Spring Green - har jag planterad sedan många år tillbaka i rabatten framför stora glasverandan tillsammans med bland annat allium.. 


I år kompletterar jag tuplanerna och allium med orkidénarcissen White Marvel. Jag tror det kommer att bli vackert och med lång blomningstid innan daggkåpa, salvia  och flox tar över blomsterdansen.

Kram
Sussie

Inga kommentarer: