- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 18 oktober 2020

Jag är en känslomänniska

 Hej alla!

Jag är en känslomänniska. Det syns på mig vad jag tänker, tycker och känner. Jag har inget som helst pokerface. Jag är oftast glad men har lätt till tårar. Jag kan gråta till Lilla huset på prärien och till Pretty woman trots att jag nog sett den filmen uppåt 10-15 ggr. Det stockar sig i halsen när jag bevittnar orättvisor eller när människor blir behandlade elakt.

Jag inreder utifrån känsla också. Både inomhus och ute i vår trädgård. Jag är ingen trendmänniska alls. Jag har kört min stil sedan jag började intressera mig för inredning. Aldrig riktigt modern, aldrig riktigt omodern heller för den delen. Något slags in between eller sån där inredning som bara är. Inte sticker ut, inte framkallar några "Wow" men som många benämner som hemtrevlig.. Och se där! Hemtrevligt är ju en känsla som är typ hur fin som helst.

Jag har börjat göra om i salen nu. Målet är ju att sitta i en nyfräsch sal och äta den traditionella julmiddagen. Vår sal är jättefin! Men jag är jättetrött på den. Nu vill jag ha tapet och skulle vi ångra oss kan man ju bara måla över och sätta tillbaka listerna igen. Det är ju inget livsavgörande beslut men ett ganska veligt sådant. Jag har varit på väg att tapetsera i flera omgångar men det slutar alltid med att det är rätt många som skriker till: "Nej! Det här är ju jättefint!". Och så blir jag osäker. 

Nu vet jag definitivt att det är en känsla där inne som saknas. Jag tror det är känslan av genomtänkt. Det är så otroligt många stilar så jag blir vilsen. Salen är i dagsläget inte det praktfulla rum som jag tycker att en sal ska vara. Hur många har ens en sal? Vi utgår från vad som står skrivet på innanfönstren när vi benämner rummen i vårt hus och på dessa fönster står det "Salen". 

Känslan jag vill åt är sekelskifte blandat med 1700-tal. Titta vilka fina tapeter som skulle passa fint om ni frågar mig (bilder lånade från Tapetorama). Inget trendigt, inget minimalistiskt utan mer klassiskt och känsla av något annat än vad vi har idag.











Dags att ta tag i söndagen. Jag ska gräva upp dahliorna och fortsätta måla fönstersmygar i salen. Och sen.... sen ska vi ta oss en tur på den här stora leksaken. Det blev visst en BMW 1200 GS med hem från Rättvik. Känslan, den känslan!







Inga kommentarer: