- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


onsdag 30 augusti 2023

ODLINGSLÄRDOMAR

 

Augusti sjunger på sista versen. Hösten tar snart vid och jag kan inte bestämma mig för vad jag tycker om det. Jag älskar hösten så det är inte där skon klämmer, men jag känner mig faktiskt inte färdig med sommaren än. Jag vill sola mer, känna ljumma vindar ännu en tid och låta klänningstyget fladdra runt benen ännu en stund. Bara lite till.

Här kommer några odlingslärdomar jag gjort under sommaren som gick:

  • Mitt mål att ta tillvara det jag odlar har hittills gått väldigt bra. För första gången någonsin har jag tagit tillvara allt på alla bärbuskar och syltat, saftat, gjort gelé och bakat med både röda och svarta vinbär.   
  • Att odla potatisen i en slänt har bidragit till en ogräsfri slänt, hög avkastning och ont i hälsenorna. Det frestar på fötterna men är absolut värt det. Ett lyckat experiment som jag kommer hålla i även nästa år då jag ska odla i nästa del av slänten också. 

 

  • Jag behåller mina favoritsorter av potatis: Rocket, Amandine och Asterix men skippar nog Heiderot. Vill hellre prova en annan sort nästa år som är ny för mig, istället för att bara köra sånt jag haft förut.
  • Kantarellförrådet i frysen är påfyllt med råge. Svampställen är hittade och även om jag inte är någon van svampplockare så borde jag lära mig att känna igen fler sorter än kantarell och blek taggsvamp. Jag är ju inte helt säker på hur en Karl-Johan ser ut för bövelen.
  • Att plantera prydnadspumpa  tillsammans med tomaterna i växthuset är inte att rekommendera. Om tomaterna i sig bidrog till djungelkänsla så adderade pumpan kaos. Klorofyll överallt.

 

  • Att vattna tomater med vatten från ankorna innehållande ankbajs är rena dynamiten för plantorna. Galet mycket tomater är resultatet. Har aldrig haft så stora skördar förut.
  • Att beskära vindruvan första januari resulterade i enorm växtkraft med massor av vindruvor på gång trots att jag var tämligen osäker på om jag beskar rätt. Det verkar jag ha gjort även om jag faktiskt inte hade en aning om hur jag skulle göra. Det var nog modet som gav resultat.

  • Att köpa vitlöksutsäde av dålig kvalitet straffar sig. Den där förtorkade påsen inhandlad på någon växtmarknad i slutet och botten av både säsong och korg blev inte bra. Det gäller att vara snabb om man vill få det man vill ha. Min beställning av vitlöksutsäde för detta år är därför  gjord sedan flera veckor och jag kostade på mig två olika sorter. Berättar mer när de levereras. Nu ska väl ingenting gå fel tycker man.

  • Apropå lök så har jag för första gången lyckats med både rödlök och gul lök. Jag tror att jag tidigare år varit alldeles för tidig med att skörda då jag gjort det ”när blasten lagt sig ner”. I år vågade jag vänta och voilá! Löken är gigantisk.
  • Purjolöken däremot tycker jag är ganska tanig. Ska försöka läsa på lite om just odling av purjolök till nästa år. Att plantera den bland jordgubbsplantorna kanske inte var mitt allra klokaste val, men vad göra när det blev platsbrist liksom…

 

Har du några trädgårdslärdomar du vill dela med dig av så kommentera gärna. Det är så kul att läsa hur andra gör för att lyckas och lära sig av sånt som inte blev riktigt så bra som man kanske önskade.

Kram

Sussie 

 


Inga kommentarer: