- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 2 juli 2023

NU SKA HÄR BYGGAS ANKHUS



Världens finaste ros om ni frågar mig - Gentle Hermione!

Vi har en på var sida av trappen vid ingången. Doften är underbar! 


Hej

 Imorgon måndag börjar semestern på riktigt även om helgen innan också känns väldigt ledig.

Som alltid är det intensivt ända in i slutet, men nu kommer det åter igen finnas tid för bloggen. Jag fick pausa bloggandet lite eftersom jag faktiskt inte kunde prioritera tid för den innan semestern. 

Fluffet, färgen, doften! Gentle Hermione har allt jag vill ha av en ros.

Semester för mig är kanske inte riktigt vad semester är för många andra. Jag har liksom inte ro i kroppen att bara sätta mig ner och inte göra någonting. Jag vill fixa, dona, renovera, måla, gräva, hämta sten, städa (!) och allt sånt där som jag inte tycker att jag riktigt hinner med under arbetsveckorna. Sånt där som jag försöker hinna med på helgerna. Min grundsemester  är med andra ord några veckors helgfeeling. Sen får det gärna fyllas på med någon miniresa i Sverige och en längre resa fram i höst. Om jag nu skulle önska. 

Rosorna sitter på perfekt höjd. Bara att stoppa näsan rakt i och dra djupa andetag. 

Det här vill jag gärna fylla årets semester med:

  • Kurs i fårskötsel (har anmält mig till en dagskurs 10 juli)
  • Bygga ankhus Vill göra det själv. Det kommer garanterat att bli både svordomar och inte hälften så bra som om Raymond skulle bygga det, men va fasen… Två-åringen i mig har vaknat till liv - kan själv.
  • Lägga dammduk i stora dammen och sätta upp skydd så ankorna är säkra för rovfåglar Här däremot tänker jag mest titta på när Raymond gör det. Jag är väldigt bra på att koka kaffe och hojta "Bra jobbat! Va bra det blir!". En paradgren faktiskt.
  • Bada i poolen

Vi har fyllt poolen med vatten nu men inte tänkte väl jag på att den ska stå ett tag innan man tar den i bruk för att linern ska trimma in sig och för att värma vattnet till behaglig temperatur. Alltså, vattnet var typ 5-6 grader när det tömdes ur tankbilen. Vi blev lite stillastående i arbete eftersom det behövdes någon kopplingsgrej och det blev midsommar och annat som kom emellan. Nästa vecka blir det nog fart på poolfixandet igen. Det är nära nu och jag är faktiskt inte ett dugg stressad över någon vecka hit eller dit. Vi har ju pysslat med detta i tre års tid så vad gör väl en vecka eller två? Vi är ju inte beroende av att det måste vara sommar för att kunna använda den heller eftersom det blir en inomhuspool.

Apropå ankhuset förresten.



Raymond kom med en väldigt bra idé för att underlätta för mig. Tror dock han insett att det kommer att vara han som måste kliva in och rädda upp byggsituationen annars om jag inte får en nästan färdig lösning innan jag ens börjat ta itu med byggandet. Vad tror ni?



Jag kommer att använda mig av pallkragar och sedan göra en takkonstruktion på det. Ytan kommer att bli två pallkragar stor och tre pallkragars höjd innan taklutningen börjar, dvs sex pallkragar totalt. Sen tänker jag att jag ska sätta fast lite ribbor och läkt på det så att det ser mer ut som ett litet hus. Jag har inte riktigt klart för mig hur det kommer att bli när det blir färdigt än, men ja… det blir nog bra. Håll tummarna!


De små ällingarna börjar bli stora. De badar gärna och jag längtar efter att få ge dem en säker plats vid den stora dammen som vi börjat anlägga. Rovfåglarna cirklar över och letar mat till sina ungar så jag törs inte släppa ut dem fritt. De får bo kvar inne hos hönorna tills både ankhus och dammen är rovfågelsäkrad.


Hela utegården är full av fjädrar. Ankorna verkar byta ut sin fjäderdräkt just nu. Dags att ta fram krattan igen.

Kram 
Sussie

Inga kommentarer: