- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


fredag 7 april 2023

SÅDDERNA JUST NU

 


Det råder djungelkänsla i flera av husets fönster just nu. Det trängs och växer så det knakar. 

De flesta tomater är omskolade tre gånger och jag skulle vilja slippa göra något mer med dem innan det är dags att flytta ut dem i tomathuset. De tomater som fortfarande står kvar i juice-och mjölkförpackningar ska dock få planteras om en gång till i en större kruka innan dess. 

Ständigt detta pyssel med tomater, men oj så kul det är. Jag har ju dessutom lovat mig själv att just tomaterna ska få extra kärlek av mig i år. Nu blir det upp till bevis!



Fyra olika sorters potatis har legat på groddning ett par veckor. 
Det här kommer att bli spännande och så typiskt mig på något vis. Jag utökar sortimentet mot vad jag brukar odla, och kommer liksom på för sent att så mycket potatis kan jag omöjligt få plats med i köksträdgårdens odlingslådor. 
Minsann behöver jag inte ett rejält potatisland? Jo, det behöver jag! Och vart i hundan ska jag gräva upp ett rejält potatisland någonstans då? Sånt där kan ju göra att jag på riktigt ligger sömnlös på nätterna när jag försöker tänka ut och tänka rätt. Knöligt sa knölen!


Tagetesen gör precis som jag! Vänder nosen mot solen. Det här är barndomsflash i kvadrat. Byttor med tagetessådder överallt. Livet går i cykler.

Utanför syns mitt happyplace. Höns, ankor tomathus och köksträdgård omgärdat av odlingslådor och blomsterträdgård. Potatislandet borde anläggas här någonstans i närheten. Önskar mig nog en jordfräs i morsdagspresent. Alltså, på riktigt! En jordfräs! Villhavillhavillha!



Luktärterna har fått flytta ut på punschverandan. Står de inne för länge blir de klena och rangliga. Det vill man inte. Nej, knubbigt och kraftigt ska det va!


Dags att ta tag i dagen! Podd i öronen, potatislandsplanering i huvudet och städiver i fingrarna. En bra långfredag i antågande!

Kram 

Sussie

Inga kommentarer: