- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


tisdag 11 april 2023

3 TISDAGS-T

Tittut

Överallt i trädgården dyker små vårtecken upp. Krokus, blåstjärnor och snödroppar. Jag blir lika glatt överraskad varje år eftersom jag alltid köper lökar på hösten utan att riktigt planera var jag ska plantera dem. Det blir lite här och där, med den påföljden att trädgården fortsätter att överraska mig efter 30 år. Jag vet inte hur många gånger jag sagt:

- Men oj! Växer det sådana här HÄR?

Påskliljor och narcisser tränger sig upp ur marken, fåglarna kvittrar och jag har skit under naglarna eftersom jag fullkomligt älskar att stoppa händerna i jord. Tycker inte om att använda handskar. Tycker inte om skit under naglarna heller,  men kapitulerar alltid inför känslan att stoppa händerna i myllan.


Trädbeskärning

Äppelträden är beskurna. Det är alltid en sån härlig känsla när det arbetet är gjort. Det ser fint och städat ut och jag undrar alltid vart äpplena ska kunna växa till. Det finns liksom inte så mycket kvar av trädkronan när beskärningen är klar.

Våra äppelträd har verkligen fått kämpa sedan vi köpte huset. Den förra ägaren hade bara kapat av alla träd rakt av på huvudstammarna. Allt träd på samma höjd. Träden bestod av 90% vattenskott. 

Vi kunde ingenting om trädbeskärning för 30 år sedan, men tänkte att det inte kunde bli värre än vad det var. 

Hade vi fått ta hand om träden från början hade de definitivt sett annorlunda ut än vad de gör idag, men det är bra nog.  Vi får äpplen så det räcker och blir över. 

Ibland beskär vi på vårvintern, ibland under JAS- månaderna. När lusten, tiden och orken finns helt enkelt.


Tillåten


Vår förra katt, Hus-Alf, skulle aldrig ha lagt sig i vår säng. Han var lärd från nyfödd att inte ligga i sängarna. Sen flyttar den här gamla herren in och varken jag eller Raymond skulle komma på tanken att fösa ut honom när han lagt sig för att ta en tupplur. Han ligger alltid på min halva av sängen.

Vi behandlar honom som en prins. Gullar, fjäskar och tillåter honom allt som förra katten ville, men inte fick. 

Kram

 Sussie

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för "titten" mysigt