- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


lördag 4 mars 2023

DR WESTERLUND

 Jo då!

Jag har köpt en ny Dr Westerlund. En kraftig och fin planta. Håll nu tummarna - för mig  OCH för plantan - att den ska trivas. Jag förstår faktiskt inte varför jag inte klarar av den. Så många gånger som jag ändå försökt. Så många andra pelargoner som jag ändå klarar av.

Nu har jag lusläst skötseltips för att en gång för alla verkligen göra rätt. Så här vill Dr Westerlund ha det:


  • Ljus! Pelargoner vill ha mycket ljust men inte nödvändigtvis varmt. Här kanske jag är nåt på spåret faktiskt. De senaste plantorna har stått i öster- och norrläge. Kan vara för mörkt. I alla fall under mörkare delen av året och iallafall norrfönstret även om andra pelargoner har trivts där.

  • Inte för blött! Hos mig är det väldigt sällan blommorna får för mycket vatten. Brukar aldrig småvattna tätt utan jag låter plantorna torka ut mellan vattningarna och sedan ge dem en rejäl rotblöta. Fast när jag riktigt tänker efter så daltar jag mer med just Dr Westerlund. Småvattnar, ser om, gullar. Hm! Inte så bra tydligen.

  • Näring! Perioden mars till oktober vill den gärna ha mycket näring. Här är jag väl ändå med på banan!? Njej…. Ny näringsrik jord i mars, javisst, men sen har jag nog inte fyllt på näringsreserven så värst mer än bokashijuice. Räcker kanske inte.

  • Omplantering! Tydligen är det bra att plantera om en nyinköpt planta direkt man tagit hem den. Det har jag aldrig gjort. Aldrig ens tänkt tanken förut.

Av fyra möjliga rätt har jag tydligen inte prickat in ett enda. Kanske ett halvt rätt om jag räknar det där med att ge näringsrik jord vid omplantering i mars. Men det känns mer som att slå in öppna dörrar. Ingen planterar väl om i jord som det är mindre näring i jämfört med den man byter ut.


Nu har jag inte längre svårt att förstå varför jag tidigare inte lyckats. Håll tummarna för att det går bättre denna gång. Nu står plantan i ett söderläge tillsammans med andra pelargoner på tillväxt och är omplanterad i näringsrik jord. Jag har ställt en vattenkanna i närheten innehållande en svag näringslösning och jag ska låta bli att duttvattna. Ser fram emot en stor och frodig planta om någon månad.


Kram
Sussie

2 kommentarer:

Anonym sa...

Min står ute på sommaren tackar mej med att blomma. På vintern står den svalt inne i fritidshuset. Kom på att den aldrig fått näring.........men kraftig å frodig ändå 👍😊
/Eva

Granne med Selma sa...

Det låter ju jättehärligt med att ta ut den på sommaren! Hoppas jag kan ta sticklingar och göra likadant jag med. Spännande att den trivs så när den inte fått någon näring. Då kanske det inte gör nåt om jag missar någon gång 🤩