- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 5 mars 2023

BARNDOMSMINNEN OCH DRÖMMEN OM ETT HERBARIUM

 När jag var liten pressade jag gärna blommor. Jag la dem i böcker för pressning och kunde återhitta dem många år efteråt om jag råkade läsa om den där boken.

Jag tror det var pappa som inspirerade mig. Han gjorde likadant. Vi gjorde inte något med blommorna efter att de torkat, men de låg där som små skatter att upptäcka långt efteråt. Fina minnen.

Jag är lite sugen på att göra små tavlor till alkoven i gästrummet. Tavlor inspirerade av pappa och gamla fina herbarium.

Titta så fint!





Önskar jag kunde skriva så där svängigt och fint också. Pappa kunde. Han hade stort A i välskrivning.





Om du klickar in dig på min Pinterest och kikar i mappen ~ H e r b a r i u m ~ så hittar du länkarna till var jag hittat alla fina inspirationsbilder.


En tavla för varje årstid med blommor och växter som finns i vår trädgård. Det skulle vara roligt att göra. Jag såg att snödropparna börjat kika fram i söderväggen. Tror minsann jag börjar med dem.

Kram
Sussie




2 kommentarer:

Lena sa...

Spännande 👍. I skolan gick vi pressa in växter mellan vliselin kommer jag ihåg. Blev en vepa att hänga på väggen 😊. Förresten får barna lära sig skriva skrivstil i skolan nuförtiden?

Granne med Selma sa...

Tror det är väldigt få som får lära sig skrivstil nu. Minns att jag lärde mina elever det när jag var lärare. De skrev i en fin blå bok som jag marmorerade omslaget på så det skulle kännas extra roligt att skriva 💕. Kommer också ihåg vliselinestrykandet från dotterns skolgång. Det blev himla fint. Absolut något jag skulle kunna tänka mig att göra insynsskydd av idag. Tack för tipset!