- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


onsdag 8 februari 2023

~ KNÖLVAL ~

I Sverige äter vi i genomsnitt 85 kg potatis/person och år. Tänk ändå vilken fantastisk variation man kan få till med denna älskade knöl:

Bakad potatis, potatisgratäng, mos, potatisbullar, hasselbackspotatis, stekt potatis, potatissallad, pommes frites, klyftpotatis, kokt potatis, raggmunkar.

De här tre sorterna brukar vara mitt knölval varje år:

Rocket


Rocket är en av de allra tidigaste potatissorterna. Knölarna är runda och smaken är mild. Förra året kom mina Rocket ner sent i jorden, men den är ju snabb så jag fick potatis i rimlig tid ändå även om den inte blev så tidig då. 


Amandine


Amandine är en av de absolut populäraste potatisarna. En fransk delikatess! 2011 valdes den till Årets potatis.


Asterix

En populär vinterpotatissort. Köttfärgen är gul vilket är snyggt tillsammans med lite ljusare potatisar om man liksom jag även tänker estetik när det gäller matens utseende.  


Kanske jag i år lägger till ytterligare en sort. Den här känns spännande:

 Heiderot

Anledning: Det kommer att bli så vackert med en rödrosa nyans på potatis när vi rostar potatis och grönsaker i ugn.  Förr om åren odlade jag gärna Blå Kongo eftersom det är så vackert med olika färger på potatis i ugn. Kokad är Blå Kongo däremot inte jätterolig. Då ser den nästan jolmig ut.

Potatis är förresten en riktigt bra grönsak att satsa på om man vill vara trendig i sitt odlande. Trendigt är nämligen att odla grönsaker som är lätta att lagra. Perfekt att välja potatis med andra ord.

Kram 

Sussie

P.S Bilderna är lånade från Klostra.se där jag också lagt min förhandsbeställning i år. OBS inget samarbete. D.S

Inga kommentarer: