- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


fredag 13 januari 2023

VÄXELBRUK ~ VÄXELODLING ~VÄXTFÖLJD


Växelbruk, växelodling, växtföljd.

Kärt barn har många namn, men det handlar om att inte odla samma sak på samma ställe år efter år. Det kan trötta ut jorden och riskera att den eller grödorna drabbas av sjukdomar.

Jag har slarvat med växelodling, men har haft tur och inte ha drabbats av några sjukdomar, varken i jorden eller på grödorna. Potatis har jag ändå varit noga med att flytta runt, medan dill har växt på samma ställe i säkert tre år. Proffsodlare har ofta en växtföljd på sex år, amatörodlare på fyra. Jag kommer att försöka hålla mig till en fyraårig växelföljd. 

                                                                

Det finns vissa grönsaker som det är extra viktigt att tillämpa växelföljd på och det är bönor, lök, kål och potatis.  

               

Först hade jag tänkt att ha lådorna numrerade medsols men sen utgick jag istället efter hur jag odlade i dem förra året och då blev det hux flux mycket enklare.

Plan för min fyraåriga växtföljd:

1. Stora krav på näring: Pumpa, kål och purjo.

2. Måttliga krav på näring: Lök, sallad, dill och persilja.

3. Små krav på näring: Potatis.

4. Sådant som berikar jorden på kväve: Bönor och ärter 

I de lådor som jag markerat med siffran 1 har jag redan nu grävt ner bokashi i för att riktigt boosta jorden med härligheter för både mask och gröda. Bokashi har jag skrivit om tidigare. Vilken fantastisk metod! Har du inte testat så gör gärna det. Jag kommer aldrig att sluta med bokashi så länge jag har en trädgård.

Äntligen har jag en plan som jag kommer att följa. Omväxling förnöjer.

Inga kommentarer: