- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


tisdag 3 januari 2023

Gröna listan - 2

 Hej

Dags för Gröna listan nummer 2. Det känns som mindfullness att sätta sig en stund och skriva ner vad jag vill göra som är trådgårdsrelaterat. Det finns ju så mycket av det. 


Köksträdgården - Att lära genom sina misstag och nya kunskaper



Odlingslådorna är förberedda. Ett lager av löv som täcke över jorden ger mat åt maskarna till våren och tillför struktur, humusämnen och en känsla av att jag tagit hand om jorden. Varit snäll mot den.

En del odlingslådor har jag grävt gropar i innan jorden frös för att kunna lägga ner bokashikompost i. Jag har en massa jord från utekrukor sparat i källaren som jag täcker över bokashin med innan jag lägger över ett galler. Om väderprognosen håller i sig kommer snart dagar med plusgrader. Då ska jag komma ihåg att täcka med jord från odlingslådan som just nu ligger i små frusna högar bredvid groparna..

För en tid sedan läste jag en ganska tjock bok om jord. Riktigt intressant om ni liksom jag älskar att nörda ner er riktigt i någonting som ni brinner för. Ju mer jag lär mig om trädgård och odling desto mer vill jag lära mig om jordens beskaffenhet. Med egna höns, två trädgårdskomposter och ett par bokashihinkar har jag tills alldeles nyligen tyckt att jag är rätt så bra på det där med att gödsla jorden.

Hm!

Nu, när jag lärt mig mer, vet jag att en vanlig trädgårdskompost inte tillför så mycket näring utan istället struktur och humusämnen som gör jorden behaglig att växa och leva i om man tillhör mikrolivet, maskligan eller växtgänget.  Jag har också lärt mig att hönsgödsel är otroligt kväverikt och att för mycket kväve ger stor bladmassa men inte nödvändigtvis så många blommor när man odlar snittblommor. Förra året sådd av rosenskära är ett tydligt exempel på just detta.

Likaså har jag förstått att vissa grönsaker kräver mer näring än andra och att det därför är bra att växelodla och inte så samma grönsaker på samma ställe år efter år. Jag brukar snurra mina sådder men utan egentlig plan. I år ska jag försöka mig på att göra en tydlig plan för växelodling. Jag kommer också att fortsätta gödsla och mata jorden, mer kontinuerligt under säsongen, inte bara i början av den som jag gjort tidigare. 





Sådd

Chili och paprika är sådda. I skrivande stund har ännu inget grott. Jag går som en äggsjuk höna runt sådderna och hoppas varje dag att få se någon liten grodd kika fram när jag tänder växtbelysningen. Sen påminner jag mig om att det gått två (!) dagar sedan jag sådde. Måste sluta jaga resultat och lita på fröets egna inneboende klokhet.

Jag tänker vara med i Sara Bäckmos utmaning #grönajuni och är därför extra tidigt igång med sådderna i år. Fast oavsett det så hade jag säkerligen petat ner fröer på nyårsdagen ändå. Det är verkligen världens boost att få dra igång odlingssäsongen. Livscykeln blir tydlig på nåt vis. Läs gärna mer om Saras utmaning här.


Bukett




Än finns det kraft i delar av olika julbuketter. Amaryllis och nejlikor har visserligen gjort sitt men ardisian,  tallkvistarna och nyponen från trädgården förgyller fortfarande. Eftersom jag älskar jul och det röda som jag förknippar den med, så känner jag ännu ingen längtan efter pastelliga tulpaner. Jag vill fortsätta att njuta av julens känsla lite till.

     Tips

Boken Jord av Liselotte Roll för den som liksom jag vill gå på djupet i sina trädgårdskunskaper. 

En viktig bok om det som ger oss maten vi äter, syret vi andas och filtrerar vattnet vi dricker. Här kan du som vill lyssna på författaren som berättar lite i korthet om jord.



Inga kommentarer: