- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


lördag 31 december 2022

Trädgårdslöften inför 2023

 Hej!

Årets sista dag och vi pysslar på här hemma. Raymond jobbar vidare med  panelspeglarna i sängkammaren och jag fortsätter att skrota runt. Plockar lite (älskar att ha tid för att städa och plocka) och gör några mentala bokslut på 2022. 


Jag brukar inte ha några nyårslöften att tala om, men vet definitivt att 2023 kommer att innebära förändring av något slag. Vissa saker får man se till att lova sig själv helt enkelt. 

  • Fokusera på att få fina skördar och inte bara koncentrera mig på att det så himla roligt att så fröer.  Rimligt löfte ändå.


Gräslök, smultron och fingerborgsblomma i en salig mix.

Slätbladig persilja och plocksallat.

Rädisa och svartkål. Alltså ÅH vad svartkål är snyggt!

Den lilla, lilla stigen - med hönsgården på vänster sida om sig och stenkanten som avslutar slänten från vinbärsplatån på den högra - kallas för Smultronstigen. Här växer smultronen i lagom plockhöjd ovanpå solvarma stenar.

Om jag måste välja snyggt eller stor skörd väljer jag alltid snyggt. Att blanda blommor tillsammans med grönsakerna tar visserligen bort mycket yta som jag skulle kunna få ut mer av ätbar skörd på men va fasen! Man äter ju med ögonen också. Och tagetes kan man väl också äta väl?

Rädisor är en sån där typisk grönsak som jag odlar bara för att det är roligt att odla och att se små frön förvandlas till något större och mer fantastiskt.  . Jag gillar inte rädisor och tycker allmänt att det är ett jädra pass för att bladen inte ska ätas upp av jordloppor. Kanske dags att skippa att odla rädisor...

Svartkål


  • Köpa en syren. Inte vilken som helst utan helt enkelt syrenernas syren om man bor i Östra Ämtervik, älskar kulturarvssorter och Selma Lagerlöf. Ja, men det är ju liksom jag i en liten box det. Ett bombsäkert löfte. Här kan du läsa mer.
Foto: POM, SLU


  • Anlägga... eller ja... påbörja en lund. Kanske kommer det att bli lite joxigt, men det borde gå. Joxigt är varken farligt eller omöjligt.  Bara lite arbetskrävande. I mina drömmar är lundens golv täckt av vitsippor. Det finns en liten bänk där som man kan slå sig ner på och njuta av att löftet slog in. Det finns så mycket fint att inspireras av på nätet. Bland annat här där dessa bilder hämtats från.




  • Köpa en till bokashihink. Det är väl ändå ett löfte som jag borde skämmas över om jag inte ser till att få det gjort. Kanske inte så mycket för egen del som för att det är ett skönt, grönt sätt att ta tillvara hushållsavfall och samtidigt få välmående jord..

Idag har maken och jag  beställt en varsin massagetid på spahotellet i närheten. Ett fint sätt att knåda ur gammalt från 2022 och öppna upp för ett roligt, friskt och glatt 2023.

Önskar er alla ett fint avslut, en fantastisk start och önskan om fred på jorden och frid i själen!

Kram
Sussie


Inga kommentarer: