- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


onsdag 28 december 2022

Första ~Gröna listan ~

 Jag älskar listor. Det är något särskilt med att tänka till, skriva upp, genomföra, och så det bästa av allt - att stryka de saker som blev gjorda. 

Jag har en del appar som har med trädgård att göra i min telefon. Någon annan har tänkt till vad som är bra att göra just nu i trädgården. Smidigt på alla sätt och vis.

Men...

Jag gör mina egna listor också fast de är inte digitala. Jag gillar papper och penna. Det är meditativt på något vis att sätta sig en stund och plita ner en lista på vad som behöver göras i trädgården.

Eftersom jag saknat bloggandet tänkte jag spara mina listor här på bloggen. Är det något jag märkt under de år jag bloggat, så är det att det som jag gjort en lista på och som jag också delat med mig av på bloggen, i större grad blir av än om jag bara låter det stanna vid en lös tanke.

Hoppas du gillar listor lika mycket som jag. Här kommer första gröna listan:

    





 


Köksträdgården -Beskära vinrankan

Inser att jag nog borde ha börjat beskära vinrankan redan för något år sedan. I alla fall om huvudsyftet med den vore att den ska ge stor och fin skörd. Det är faktiskt inte jätteviktigt för mig. Viktigare är att den ramar in och ger fluffig grönska där den växer. Ska jag vara riktigt ärlig så kan jag inte äta så mycket av druvorna. Det killar i halsen. Jag är nog lite smått känslig mot just dessa druvor.



Sådd - chili och paprika

Det lilla planteringshuset från Ikea med växtbelysning i är upptaget från källaren. Jag ska rengöra det ordentligt och inhandla såjord. Alltså... jag har så många olika sorters fröer så jag kan omöjligt så allt. Man behöver ju liksom inte 20 plantor chili. men jag ska så lite mer än vårt eget husbehov för att kunna ge bort till barnen om de vill ha. Kanske finns det andra som också skulle bli glada för en planta eller två.



Buketten

En knippe granris, tre röda nejlikor och en kvist ardisia  Där har ni julbuketten som kommer att överleva julen, nyåret och säkert en bra bit in på det nya året också. Hållbart är tanken när jag nu ändå kostade på mig några köpta blommor innan jul. 




Tipset - Vila

Det är mitt allra nödvändigaste och bästa tips till mig själv just nu. Det gör inget om dagarna fylls av timmar i tv-fåtöljen, med en katt i knät och en pyssel i händerna. Det gör inget alls det. Fram till nyår tänker jag att det är precis vad jag ska prioritera mellan annat som jag vill göra bara för att det fyller på mina energidepåer. Älskar jullov! 


Kram

Sussie

4 kommentarer:

Randi sa...

Jeg er elendig på lister,og lar meg alltid imponere av de som klarer det. Jeg blogget fra 2007 og noen år. Fikk også plutselig lyst igjen og tittet litt rundt. Sååå hyggelig:-)
Deilig dag,fortsatt god jul og klem fra Randi

Randi sa...

Sliter litt med og kommentere i dag,så håper du ikke får flere!
Er elendig på lister og mektig imponert over de som greier det! Blogget fra 2007 og noen år og fikk plutselig lyst til å ta det opp igjen. Sååå hyggelig:-) Fortsatt god jul og klem fra Randi

Randi sa...

Elendig med lister og kjempeimponert over de som greier det:-) Blogget fra 2007 og noen år fremover. Sååå kos og blogge litt igjen:-) Fortsatt god jul og klem fra Randi

organic-lizzi sa...

Elendigpå lister og lar meg imponere av de som greier det. Koselig og begynne å blogge litt igjen:-)
Jeg blogget fra 2007 og noen år fremover og fikk plutselig lyst tilå starte igjen.
Fortsatt god jul og klem fra Randi