- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


lördag 15 augusti 2020

Tjolöholms trädgård

 Hej alla härliga!

Idag är det varmt. Varmt och skönt. Första arbetsveckan är avklarad och det känns fint. Solen har varit perfekt varm när jag kommit hem och en halvtimme i solstolen för att varva ner har gjort gott i både själ och kropp.

Idag håller jag förresten på att beta av den där att göra-listan som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Just nu är det saft som kokas. Alltså... doften av svartvinbärssaft! Inte mycket som slår den.

För några veckor sedan besökte vi slottsträdgård 2 för i sommar. Tjolöholms slottsträdgård.

Guiden var otroligt bra och fick både mig och Raymond att vilja åka dit igen. Att se slottsträdgården i slutet av april måste vara magiskt vackert med tanke på alla tusentals vårlökar som ligger gömda i jorden redo att blomma.




Man ser fortfarande hur det skiftar i salvians olika blålila toner. Och plötsligt vet jag vad jag ska göra med vår egen slänt. Den som vetter mot köksträdgård och väst. Slänten där hostan inte trivs alls eftersom det är för soligt.


Någonstans, någon gång skulle jag också vilja ha ett stenvalv.


Den här hortensian heter sammetshortensia och om den kan man läsa: "Har du en gång sett en sammetshortensia blomma så glömmer du det aldrig." Sant!






Inuti de här formklippta buskarna finns flera lager hönsnät för att skapa stabilitet när vinden ligger på. Slottet ligger i zon 1 men det blåser nästan alltid och rejält. 


På engelskt vis odlas helst en växt i varje kruka. Inte som kanske många av oss gör - petar ner något som växer på höjden, något som hänger över kanten och så lite fluff i mellanskiktet.

Inte så stor och inte så uppvuxen än, men visst är det fint! Det kallas knot garden på engelska.eller knutträdgård på svenska. Här kan du läsa mer om vad en knot garden är för någonting. 




Runda buxbomsklot har man ju sett i mängder, men detta var en ny fräsig variant.

Nu ska grillen tändas. Det vankas gäster ikväll. Kvällen är ljum och livet känns fint.


Kram
Sussie

Inga kommentarer: