- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


tisdag 21 januari 2014

Jag och mitt företag ~ del 3

En vacker sommardag 2007 var jag och dottern ute och gick på vår lilla grusväg.

- Mamma! Jag saknar liv och rörelse här ute på vischan!
   Kan vi inte starta ett kafé? Då blir det ju lite liv. Och så tycker du ju om att baka! Mamma!

 Jag var nog tyst lite för länge för dottern pockade på min uppmärksamhet när vi gått en bit till på grusvägen.

- Mamma! Hörde du inte?
- Jo... men vet du... ett kafé kanske man inte bara startar så där. Det krävs mycket jobb och jag trivs ju så bra med det jag arbetar med redan. 
Men det är sant som du säger. Jag tycker om att baka och jag tycker att din idé är jättekul.Vi kanske skulle kunna ordna ett kafferep? Ett sådant där gammaldags kafferep med massor av olika sorters kakor och tårta. Vi kan ju testa hur det är och så bjuder vi den och den... och den och den...och den och den...

Innovativ fråga, innovativ tanke, innovativt svar. Innovativt helt enkelt!

Där och då, en vacker sommardag bestämde alltså jag och min dotter att vi skulle göra kafferep för släkt och vänner. Jag bjöd in via bloggen och plötsligt började min mobil att ringa:

-Ja, hej mitt namn är Eva! Jag ringer från Farsta och skulle vilja boka 4 platser på kafferep hos dig. Jag har anknytning till Sunne och jag läser din blogg.

Det var nog inte riktigt förrän då som det gick upp för mig vad www betyder.  Hur kunde jag tro att endast släkt och vänner skulle hitta kafferepsinbjudan? Nu gällde det att vara lösningsfokuserad. Och innovativ.

- Åh! Jättetrevligt! Hjärtligt välkomna!! 

Telefonen fortsatte att ringa och eftersom jag var totalt oförberedd, så hade jag varken papper eller penna så jag kunde anteckna hur många vi skulle bli.
I bakhuvudet kändes det ändå som ett ganska stort antal personer så jag ändrade raskt inbjudan på bloggen till två dagars kafferep och gjorde också inbjudan mer formell.
Eftersom tidningsreportrar är uppmärksamma människor så föll det sig inte bättre än att även press fanns på plats när det första kafferepet i Stavik gick av stapeln.

Jag minns de första kafferepen som om de vore igår. Nervös, men leende, tog jag emot okända människor från olika delar av Sverige i vårt hem och bjöd dem på kaffe och kakor i långa banor.
Plötsligt sa en av gästerna lite frankt:

 - Ja, detta var då sannerligen riktigt trevligt det! Jag vill boka 4 platser till nästa års kafferep redan nu. För det blir väl fler kafferep i Stavik?

Jag visste det inte då, men när jag senare blev företagare och skulle fylla mitt varumärke med ett innehåll, så var det detta som blev utgångspunkten.

Sammanfattning:


  • Som egenföretagare underlättar det om man är handlingskraftig och flexibel. Uppstår en situation så finns det bara ett råd:: LÖS DET! Det kanske dröjer ett tag innan du är lösningen på spåret och du kanske måste testa olika saker innan du hittar rätt, men att bara strunta i saken och hoppas att någon annan tar tag i det, är inte någon framgångsrik strategi.

  • Allt kostar så var sparsam, men slösa på leenden och medmänsklighet. Om du har planerat dåligt eller inte har koll på läget så ska inte kunden/gästen/besökaren behöva lida för det. Du är själv ytterst ansvarig! Men, så får du ju också vissa dagar, arbeta för världens bästa chef ;)



Granne med Selma denna vecka:
  • Första tavlan till konstrundans utställning nästan klar.
  • Försöker hinna fota i dagsljus då det ger bättre foton än de som är tagna med blixt.
  • Fakturering
  • Några blogginläggsidéer skrivs och sparas som utkast. 
  • Några förfrågningar om samarbete kring blogginlägg besvaras, accepteras eller avböjs.
  • Stressas lite av att inte hinna göra evenemang på facebook gällande kommande aktiviteter i Stallet. Lovar mig själv att försöka göra det senast torsdag kväll. Räknar med nattpass.
  • Anmäler mig till träff med kommunens nätverk för företagskvinnor.
Kram Sussie




Inga kommentarer: