- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


torsdag 24 maj 2012

TV-inspelning hos Granne med Selma



Kan man tänka sig!

I kväll har det varit ett tv-team hos Granne med Selma och filmat.

Kanske var det tur att jag inte visste hur stor han är där hemma i Polen, den folkäre och omåttligt populära tv-kocken Robert Maklowicz.Hade jag vetat hade jag kanske inte hade vågat tacka ja när förfrågan om att besöka mig kom...

Om Robert kan man läsa följande:
"I maj 2012 reser den kände polske tv-kocken och journalisten, Robert Maklowicz till Sverige för att spela in en programserie om svensk mat (fem avsnitt). Under resan som sker med Sveriges Ambassads i Warszawas stöd kommer Robert Maklowicz och hans tv-team resa runt i Sverige och laga svensk mat och använda sig av svenskproducerade ingredienser och råvaror.

Vem är tv-kocken?
Robert Maklowicz är en känd polsk matkritiker och tv-personlighet. Han är även historiker och författare och har givit ut åtta kokböcker. I sina program populariserar han respektive
länders matkultur och mathistoria. Hans program "Maklowicz på resande fot" har sänts sedan år 2008 på TVP 2 och har höga tittarsiffror (1,5-2 miljoner tittare per program).


Programserien bygger på att Maklowicz reser runt till olika länder och lagar mat baserat på inhemska ingredienser och råvaror. Maklowicz har tidigare bl.a. besökt Irland, Holland, Indien m.m. och nu har turen kommit till Sverige. Varje program är 25 minuter långt och sänds på söndagar kl. 11.20.

Klicka på denna länk för att se Maklowiczs program:

http://www.tvp.pl/styl-zycia/kuchnia/maklowicz-w-podrozy
http://www.maklowicz.pl/

Hur ser upplägget ut?
Maklowicz och hans tv-team kommer till Sverige den 17 -26 maj och vill som en del i programserien
träffa några utvalda svenska mat- och dryckesproducenter. I sitt program berättar han om både landet (Sverige), dess matkultur och historia. Under sin resa besöker han Skåne, Bohuslän och Värmland. Ambassadens syfte med resan är att presentera Sverige som ett intressant resmål och med spännande mat och kultur."

Hm... Jag känner mig hedrad! Och snart vet de förhoppningsvis lite om kafferep även i Polen.

KRAM Sussie


7 kommentarer:

Ann-Therese sa...

Underbart! Så roligt att verksamheten tar sådana kliv framåt just nu för din del. Jag blir så inspirerad varje gång jag läser din blogg om allt du tar dig för. Och jag saknar Sunne...jag läste Fotografi vid Broby Grafiska under 2005-2007. Värmland är trollskt och vackert!

Marit sa...

Såå spennende!!:) Kan tenke meg at det var skikkelig stas!:)

Klem!

ANNIKA sa...

Så roligt och spännande !nu blir du känd ute i stora vida världen också.
kram ANNIKA

Anonym sa...

Jestem Polką, Robert Makłowicz jest bardzo popularny i lubiany w Polsce. Ma ciekawe programy. Uwielbiam Go, pozdrawiam Cię serdecznie. Gosia z Polski

Anette svammlar sa...

Eftersom jag har lite anknytning till vackra Sunne, så ska det bli extra roligt att se ditt program.

Anonym sa...

Underbart roligt!!
Förstår att dom ville besöka er och filma hos er.Följer dej med jämna mellan rum här på bloggen,somär helt underbar å inspirerande.har inte haft möjlighet att besöka dej ännu.
Kram Therese(herbretantik)

Designe sa...

Nämen wow så kul och spännande! Grattis till det! Jätteroligt! :)
kram