- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 20 maj 2012

Inspirerad av en liten sessa

I morse tittade jag på ett program om det stundande prinsessdopet.

Ebba von Sydow avslutade programmet med att inta kaffe i Hagaparken tillsammans med inbjudna gäster.

Bakintresserad som jag är, fastnade mina ögon på vad som fanns på kakfaten.

Prinsesstårta
Kolasnitt
Chokladsnitt
Hallongrottor
Macaroner

Jag har aldrig bakat macaroner. Jag har heller aldrig tänkt att de skulle ha någon given plats på ett traditionellt svenskt kafferep. Men jag kan vara beredd att tänka om... Att tänka nytt kan vara att tänka stort!

En liten, söt, fransk nötkaka, inbjuden till Hagaparken för att förgylla kakfatet när det diskuteras om en liten, söt flicka med det franskklingande namnet Estelle.

Ja, varför inte?!
Jag ska baka en nötkaka inspirerad av prinsessan Estelle! En fransk nötkaka. En macaron.

Och blir det bra kanske den får sin givna plats på ett traditionellt kafferep. Traditioner ska man ta tillvara på för att kunna blicka stadigt in i framtiden. Nytt möter gammalt.

Och blir det inte bra, känns det inte rätt, ja då är det ju bara att låta bli att baka den igen.

Skönt när livet är enkelt!


Kram Sussie

P.S Recepten i tävlingen droppar in. men jag vill gärna provbaka fler recept! Häng med Du också!. D.S





3 kommentarer:

Lantligt i smultronbacken sa...

Jag har ett toppenbra recept på macarons och de med melonsmak är populärast. Goda är de verkligen dessa franska bakverk

Kram Teres

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh så gott allt ser ut, laddar till skolavslutningen då brukar jag göra lite extra till barnen. Ha en bra dag/Kram Theres

Ann-Therese sa...

Ja macaroner har varit på modet nu en längre tid. Tycker absolut du skall baka dessa smö söta kakor...dom är goda att se på och att äta! Visst, dom må vara fransk och inte svensk...men du kommer säkerligen ha många kaffegäster som uppskattar att dom finns på dina kakfat i fortsättningen. :)