- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


fredag 3 februari 2012

Så får du (inte) bort kaffefläckar men däremot deodorant

Här kommer resultatet av veckans husmorstips:


Fläcken är kvar, om än något bleknad.

Galltvål och linoljesåpa är andra tips som läsare delat med sig av. Jag ska prova båda alternativen eftersom jag har en känsla av att kaffefläckar är oundvikligt på ett ställe där man serverar kaffe;-)

Men!

Helt dumt var ändå inte husmorstipset . För klänningen jag beskrev i förra inlägget har även deodorantfläckar. Lite ofräsch känsla trots att den är nytvättad.

Jag testade blandningen på det också, och...

Yes!

Det fungerade!


Det syns dåligt på bilderna, men jag kan lova att det blev skillnad!

Kontentan av dagens husmorstips blev alltså:

Så får du bort deodorantfläckar på vita kläder:
  • Doppa i kokande vatten Täck fläcken med citron och vinsyra. Vänta en halvtimme innan du sedan tvättar plagget.
Kram Sussie

11 kommentarer:

Veronica sa...

Jaha, så gick det!

Men du,jag brukar alltid dränka kaffefläckar i flytande vanish ngt dygn och det tar bort fläckarna.. Sedan har jag pulvret med i maskinen när jag tvättar. Då blir det fint igen! Synd som sjutton att inte det mer miljövänliga husmorstipset funkade.

Härligt att det fungerade så bra på klänningen i alla fall. Den blev som ny! Så vacker den är dessutom!

Kram Veronica

Britten sa...

Hejsan!
Läser ofta Din blogg, men är dålig på att kommentera! Men idag ska jag göra ett undantag. =D
Klorin funkar dåligt numera, men prova Nitors Remover, som är till för avfärgning, blekning och fläckborttagning.
Lycka till och tack för en fin blogg! :)

♥ Pia... sa...

Men söö dömmt! provat såpa ?..eller vad heter den där tvålen nu då..funderar lite.. en grön tvål..nää kommer inte på vad namnet är..återkommer:) ha en skön dag ..kram fra gammeljänta:)..Pia

Sussi sa...

Perfekt med lite fläckborttagnings tips! Vissa fläckar är ju bara helt hopplösa....tror att det hänger ihop med materialet som fläcken sitter på också.
Följer med spänning kaffefläcks följetongen. Alla har vi väl brottats med sådana, och för dig måste det ju kännas hopplöst när dina fina dukar inte blir riktigt rena. Håller tummarna för att du kommer på knepet!
Kanske vi ses i sommar...jag lovar, jag ska inte spilla! :o)
Kram
Sussi

Asta sa...

Jag brukar ta något vitmedel i pulverform. Lägga duken eller vad det är i handfatet. Slätt med fläcken mot botten eller kanten av fatet. Hälla på ett relativt tjockt lager vitmedel. Sedan fukta med vatten, det ska vara fuktigt, men inte rinna bort. Låta det stå. Så har jag fått alla sorts fläckar att försvinna. Kan dock tänka mig att flytande vanish har samma effekt.

Ulla sa...

Första gången jag kommenterar men följer din blogg. Kan rekommendera Swipe 40-60 som säljs via nätet/homeparty till kaffefläckar. Köper till o med linnedukar MED kaffefläckar som jag fixar till. Medlet har jag använt till intorkade bana fläckar och ... De försvinner. Lycka till!

Anonym sa...

Husmorstips i all ära.
Det finns en jätte fin tvättmaskin från Siemens som kan tvätta bort 16 olika fläckar med hjälp av enbart tvättmedel. Maskinen jobbar med olika vämetal, bearbetning med trumman och man slipper då alla dessa kemikalier som vanish, klorin och annat skräp som inte är bra för naturen.

Kan även tillägga att denna maskin har funnits i mitt hem i 7 år och är väl använd då vi har varit 7 i hushållet.
Denna maskin har gjort att vi har sparat rätt mycket pengar på att kläderna alltid har blivit rena och vi inte har behövt slänga några plagg pga att man inte fått bort fläckarna.
Tror Siemens har kommit ut med nyare modeller av denna tvätt som även doserar rätt mängd tvättmedel och sköljmedel då den väger tvätten varje gång.

Kram från en glad husmor

Ankie

Rustik Romantik sa...

Hittade in här när jag sitter med datorn i knät och har en lugn stund. Husmorstipset ska jag spara, tack för det! Kram, Tina

Kristina sa...

Hejsan! Vilken underbar och inspirerande blogg du har!Fina bilder och inspirerande text. Ert kök blev ju helt underbart! Vad duktiga ochh kreativa ni är!
Vi är nästan grannar du och jag....hihi....nja det var väl att ta i men nästan.
Ha det så fint!

Anna sa...

Jag vet att det låter som reklam, men jag tycker att Vanish för vitttvätt är något som biter väldigt bra...
I alla fall värt ett försök.
Mot svettränder kan man bl.a. använda bakpulver om man föredrar husmorsmedel.
Lycka till & Hälsning //Anna

anntherese sa...

Kan det vara så att om man tvättat fläcken obehandlad så stannar den kvar. Men om du hade tagit din husmorskur direkt på fläcken efter att någon spillt, så kanske det hade hjälpt? :) Vet att man skulle göra så med gräsfläckar på knäna med något universalmedel som fanns på 80-talet. Då funkade det...men inte om man hade tvättat fast fläcken innan.