- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


lördag 31 december 2011

Tillbakablick på året som gått - del 5

September

Det finns två ställen som får mig att "go bananas". Plantskolor är ett av dem.

I september inhandlades en ny ros till trädgården - en Louise Odier. Och samtidigt föddes tanken, att det inte bara skulle finnas Mårbackapelargoner hos Granne med Selma nästa år. Rosenpelargoner till Rosens Dag kanske kunde vara nåt...





Bloggen fick ny header när jag satt en kväll och lekte framför datorn.
Och även om även hatthyllan i Stallet också var ny, så var den framförallt en favorit i repris. Samma utseende och funktion som den vi har inne i vårt hus.





Ved är inte bara en fantastisk värmekälla. Den är vacker att se på också. I september lät jag er alla veta att jag ofta skriver små ord på vår ved för att glädja den som tänder i kamin och kakelugnar här hemma. Tänk om man skulle skriva helt andra ord ibland, för omväxlingens skull: prutt, skål eller attans kanske...?



Arrangörerna till matmässan "Smaka på Värmland" valde att ha sin pressrelease hos Granne med Selma.



Ni fick veta vilken kopp som är den mest populära hos Granne med Selma. Nationalservisen - Swedish Grace - Louise Adelborg - kärt barn har många namn.




24 september var Granne med Selma med på matmässan "Smaka på Värmland" i Mariebergsskogen. Två kafferep fanns det möjlighet att förboka sig till. Men många fler ville dricka kaffe och smaka kakor från Östra Ämtervik På slutet släppte vi plaserna fria och folk fick äta av det som fanns kvar från kafferepen. Stora tyggardiner hade tryckts upp, med motiv från Stallet. Vilken gratisreklam!

Trots svårigheter att få tag i smör denna månad, lyckades jag baka 1000 småkakor och 14 stora tårtor till mässan. Fast liite slitigt var det eftersom jag fick baka på nätterna för att även hinna med mitt heltidsjobb som specialpedagog med samordningsansvar. Några jobbar med nattvak, jag med nattbak. Livet är på något sätt ändå ganska rättvist.





Oktober


Att jag gillar återbruk är väl välkänt. Mina fantastiska vänner Annika och Pia gillar också återbruk och tar det ett steg längre. De tillverkar saker som de sedan säljer. Gilla, gilla gilla!





8 oktober var det dags för Introduktionsdag i Feng Shui i Stallet. Ett trevligt gäng kom och förgyllde dagen. Tänk vad det är härligt med positiva människor! Till Er alla som undrat: Ja, det blir en ny introduktionsdag till våren! :-)


Oktober var varmare än den brukar vara. Våra vackra astrar, som aldrig brukar hinna blomma innan frosten kommer, slog ut och målade trädgården lila.





Jag satte upp målbilder för att hinna med det jag gillar allra mest: att pyssla, fixa och fokusera på sånt som ger energi. Stolar hittades för en spottstyver. pensel, färg och symaskin plockades fram.



Och ute planterade vi rosorna jag blev så förälskad i på Rosens Dag. Raubritter och Ghislaine de Feliconde.




Att städa är kul och den absolut billigaste inredningsförändring man kan använda sig av! Före och efter... Gå som gäst i ditt eget hem, var uppmaningen i ett av oktoberinläggen.



Nya kafferep och kaffestunder ute i Stallet avlöste varandra under hösten. Egna bokningar verkar vara det man efterfrågar och vill ha. Det är kul att baka och allra roligast är det att hitta på lite egna varianter. Traditionella chokladsnitt hottades upp med mörk choklad av god kvalitet.





Summerade oktober och kom fram till att jag haft fyra hellediga helger sedan februari månad.
Välkommen november! Årets lugnaste månad!
Kram Sussie

2 kommentarer:

Johanna Stålros sa...

Fina tillbakablickar! Önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR! Krama Johanna

Tinas bo sa...

Vackra bilder!!

Önskar dig och dina kära ett GOTT NYTT ÅR!

Nyårskram Tina