- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 27 februari 2011

Dags att plan(t)era årets rabatt


Det har blivit något av en tradition att anlägga en ny rabatt varje år.
Och varje rabatt har inspiration av Selma Lagerlöf.

Förra året blev det en rabatt till Selma Lagerlöfs pappa - Löjtnant Lagerlöfs rabatt.

Året därförinnan hittade jag inspiration från Selmas verk Kejsaren av Portugallien. Rabatten fick namnet Kejsarrabatten.

Kejsarrabatten inspirerade inte bara mig. En liten flicka har fått sitt namn -Klara- efter att hennes mamma blev inspirerad av  berättelsen om Klara Fina Gulleborg.

Klara bor med sin familj i USA och hennes mamma mailade mig och berättade om hur hennes dotter fick sitt namn. Tack vare mina inlägg om Kejsarrabatten!
Söta Klara finns naturligtvis på foto på min Ego-vägg ute i Stallet.

I år kommer jag att anlägga en rabatt full av violer. Platsen är redan utsedd. Under ett buskage i anslutning till Löjtnant Lagerlöfs rabatt ska de få breda ut sig.

Jag plan(t)erar för fullt!

Under vintern har jag samlat plasttråg som det varit köttfärs i. I dem sår jag nu massvis av fröer från olika violsorter.




En nyhet för i år är sorten Pensé 'Sorbet". Den börjar blomma i vitt, till ljusblått och blommar till sist i mörkblått. På samma planta!

Men varför just violer? Vart kommer selmainspirationen ifrån?
Ni ska snart få veta.

Kram Sussie - och TACK för era fantastiska kommentarer till förra inlägget!

3 kommentarer:

Pinglan sa...

Vad gulligt att du fick en present av sonen! Är nog inte lätt att vara mor till en tonåring!
Lite mys med att så violer?! Känns som att våren är på väg! Får hoppas på det! Kram kram

Marie sa...

Violer är ju så fina, förstår att du vill sätta sådana. Ha u en fortsatt trevli söndag, kram Marie

Nanna sa...

ohhh så underbart... vill också så lite. ska nog ge mig på det imorgon :D
Hoppas att du får en underbar dag!