- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


fredag 5 november 2010

Utvalda kex


Så här ser mina tre bidrag ut i tävlingen som Göteborgskex kontaktade mig om.
Här finns ett kex för
  1. Den Klassiska (och kanske också lite för den Glömska)
  2. Gourmeten
  3. Den passionerade
Jag tänkte så här:

När jag själv äter ost och kex, tycker jag väldigt mycket om grönmögelost med päronbitar på. Men det kanske inte är så mycket att tävla med.  Sen slog mig en tanke... Man har ofta kex hemma och lite ost utifall att man skulle bli lite småsugen. Det ringer på dörren och plötsligt står det gäster där. Vad ska man bjuda på? Visst ja! Det finns ju ost och kex. Lite klassiskt gott är aldrig fel.

Men ve och fasa! Man har glömt att köpa hem päron, eller så har barnen smaskat i sig alla redan, ovetandes om att de där päronen skulle sparas utifall att...

Det är då man plockar fram päronmarmeladen!

För den smakar alldeles förträffligt tillsammans med Digestive och grön- och vitmögelost.
Voila!
Bidrag nummer 1 blev ett bidrag till Klassikern (eller till den Glömske om man hellre vill)



Bidrag nummer 2 tillägas alla Gourmeter.

Denna fyllning är så god, så god! Vi brukar göra paj med denna fyllning i. Och tro mig, den smakar lika gott på ett litet utvalt Digestive. Röran består av:

Philadelfiaost som rörs ihop med lite gräddfil för konsistensens skull. Det ska bli en mjuk och lättarbetad blandning.
Hacka rökt skinka och purjolök och blanda ner i osten.
Krydda med svartpeppar.
Mmmmm......



Mitt sista bidrag tillägnar jag alla passionerade människor!
Det här är en blandning med hetta.

Röran består av:

Philadelfiaost som rörs ihop med lite gräddfil för konsistensens skull. Det ska bli en mjuk och lättarbetad blandning.
Tillsätt sedan sambal oelek till önskad hetta. Garnera med färsk paprika som skärs i tunna, tunna remsor och läggs ihop som ett hjärta.
Ett kex för den passionerade!

Gemensamt för alla mina bidrag är, att de går snabbt att göra! På fredag/lördag vill jag njuta, vila och slippa allt som tar tid. Och det är oftast då man äter ost och kex.Sen är fyllningarna lätta att göra av sådant som man ofta har hemma. För köper man en burk päronmarmelad, då har man kanske kvar den ett tag. Liksom burken med sambal oelek ;-)

Ost & Kex kan du läsa mer om de andra bidragen. Otroligt vad folk är duktiga att komma på!

Ha en underbar helg!

Kram Sussie

3 kommentarer:

♥ Pia... sa...

åååå du fresterska där:) JAg var på Palmviken i kvällinga och handlade lite smått och gott.. där bjöds det på kex och olika ostar.. där åt jag en liten kexbit med just ost och päronmarmelad.. fasen va gött de va.. dina bidrag verkar vara välsammasatta utvalda kex det kommer bli gött till en tekopp eller så hos dej det.. önskar dej en skön helg.. kram..pia

Randi sa...

Mums...blir såååå sugen på kex just nu! Ser superläckert ut. Vilken spännande tävling...hoppas du vinner såklart!
Önskar dig en riktigt skön helg!
Kram Randi

Jennyshemochharmoni sa...

Spännande! Jag håller tummarna för dig vännen! Så fint ni får det i stallet, det blir verkligen en dröm att besöka. Ha en riktigt skön helg och ta hand om er! KRAM