- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


onsdag 24 juni 2009

Gräskronor

Tradition eller upprepning...
Kanske skillnaden är hårfin i bloggvärlden, men jag hoppas det inte gör något. Idag tänkte jag nämligen upprepa mig.

Tradition eller upprepning...
Kanske skillnaden är hårfin i bloggvärlden...näej! Skoja bara! Kunde inte låta bli...

Ni har läst om gräskronor hos mig förut. Idag får ni göra det igen, för jag tycker det är så mysigt att göra dem. Tycker om den där känslan att ta tillvara saker från naturen, föra en gammal tradition vidare, och att allt inte behöver vara så välgjort och tillrättalagt.

Det gör inget om kronan är lite sned, eller gjord av ogräs, eller något taget från rabatten - det blir bra ändå!

Årets gräskrona har jag gjort av irisblad och timotej.




Kram Sussie

15 kommentarer:

Elzie sa...

Vilka fina kronor du gör. Här ska göras en krans också, var så säker. Finns massor med fint gräs i närheten.
Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie

Älfgärdet sa...

Underbar tradition :)! Nån gång ska jag testa att göra min egen.

Skatan sa...

Hej!

Men så läckra de blev! Det där måste jag försöka mig på någon dag :)´

Ha en fin dag!

Anna

Mejrams! sa...

Så fin! Tänk om man bodde litet närmare dig så hade jag gärna köpt en av dig. Ha en skön dag!/Merja

Mejrams! sa...

Vad tog min kommentar vägen tro? Måste upprepa mig! Så fin, tänk om jag hade bott i närheten av dig - då hade jag gärna köpt en. Ha en skön dag!/Merja

Camilla sa...

Hejsan!
Vad pysslig du är,gräskronorna är jätte fina.Själv har jag bara latat
mig,tog kaffekorgen o åkte till bryggan o latade mig...
Nu känns det som om det är åska i luften (huvudvärk).Igår kväll
kl 23.50 fick jag besök...
ytterdörren var vidöppen o in flyger en .....fladdermus,inte trevligt.Men min son hade kompisar
så jag sa att ni MÅSTE få ut den.
De lyckades till slut o jag kunde gå o lägga mig.
Ha en fortsatt trevlig dag!
Kramar Camilla

♥ Pia... sa...

Ååå Sussie..igår satt jag och goooglade på gräskronor...för jag ville såå gärna en sån ..men visste inte hur??..och då kom just dina gräskronor upp från förra året..Men HUR GÖR man..har du nåt tips..tänkte prova på..dina är så vackra..var i Köla förra sommaren på en utställning..där visades det massor av kronor..i alla möjliga sorter..åå de var såå vackra..väl hemma så blev det bara en lavendelkrona och en traskrona...men det är kul..fast just gräskrona..vet jag inte hur du gör..får studera dina bilder lite..annars får jag väl leta mer på nätet...ha de gött...kram..Pia

Börjelundskan sa...

"Guuuud".... vad fint det var med dom bladen och timmotejen överst. Det var åratals jag gjorde en, men då med vanligt hederligt kvickrotsgräs,eller vad det nu hette. Jag har aldrigt tänkt så
långt att man kan ta dom fina liljebladen som du har gjort. " I like" Måste pröva!

Ha det bäst.Kraam Cin

Våglyckan sa...

Ser jättefina ut. Har missat dina tidigare så jag är glad att du visar dom igen. Ha en underbart, solig och varm vecka!
kram från mig
/maria

Tulipa sa...

vad fin!!!
Jag har tänkt att jag ska prova, men inte kommit längre än till tanken...

Riktigt läcker..!

kram Mariette

Therese sa...

ÅÅÅÅ så vackert. Jag försökte göra en själv idag men grässtråna gick bara sönder. Jag njuter av dina bilder istället =).

Ha en underbar dag!

Körsbärsgården sa...

Godmorgon Sussie!

Vilken vacker krona! Irisbladen och sedan timotej som kronan på verket. En fin tradition väl värd att bevara. :)
Naturen bjuder på så mycket vackert och användbart och tillverkar man något utav detta så har man gjort något unikt, som i Ditt fall kronan. Och Du är ensam om att ha en sådan krona, det är inte det sämsta!

Önskar Dig en skön dag med blå himmel och sol, sommarvärme och svalkande drycker, grönskande ängar och sommarlov! Och Ernst i kväll, kanske!! :)

Solig morgonhälsning och kram från Karin i Körsbärsgården.

Ina sa...

Åh de är så vackra kronorna du gör så upprepa dig bara!!:-)
Man kanske skulle prova på att göra en själv...
Kram Ina

Lena sa...

Hej Sussie!

Jag går här i väntans tider ...väntar på att min lavendel ska slå ut så att jag kan göra mig en lavendelkrona. Nu blev jag absolut sugen på att gör en i gräs eller något annat spännande material i stället. Kul!! Ha det bra!! // Kram Anna ♥

Jennyshemochharmoni sa...

Dina gräskronor är fantastiskt fina! Önskar jag kunde skapa lika fina! Hoppas allt är bra med dig :) Stor KRAM

Jenny