- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


onsdag 14 november 2007

Salle

I vårt hus finns ett rum som kallas "salen".

Sal kommer från det franska ordet salle, som betyder "rum", ett stort rum.


I vår sal står husets största kakelugn, och det har den största ytan så det gör skäl för sitt namn.


Soffan står mitt i rummet. För tillfället saknas något vackert i fönstren, men det kommer, det kommer... :-)



Hittade jättesöta kuddar hos Ingvar (= IKEA).

Kakelugnen skymtar i bakgrunden. Den spar jag till ett annat inlägg ;-)

En stor kram till er alla!

Sussie

34 kommentarer:

Nygammalt sa...

Längtar tills jag får se din kakelungn, rummet du visar upp är såå vackert. Fint inlägg du gjorde om din far också.
Kram.

Anonym sa...

å hemma hos oss fanns också " Salen " där fick man vara bara när det var stora helger som jul...och när det kom fint främmande på besök..

Stämningsfullt sa...

Ännu ett vackert rum hemma hos dig. Det ska bli kul att se kakelugnen sen.

Körsbärsgården sa...

Vilken lycka att ha kakelugnar! Här har vi vedspis och öppenspis med Roslagsinsats. De värmer också men inte är de lika vackra som en kakelugn inte. Lyckliga Ni!

Ingvars kudde smälter bra in i omgivningen. Den ser ut att vara som gjord för Ert vackra hem. :)

Jag har varit ut i skogen och tagit en liten gran efter jobbet. Har börjat beta av beställningarna av hjärtan, kransar och granrisbockar inför 1:a advent. Hann göra ett hjärta innan övriga familjen kom hem. Gör helst hjärtan då jag tycker det kan behövas lite nytänkande bland alla kransar. Nu gör jag något då tiden finns men ser fram emot den vecka då jag tagit ledigt från "riktiga jobbet" för att bara göra det jag brinner för. En dröm som går i uppfyllelse!

Önskar Dig ett bra slut på veckan!
Kram från Karin.

Wickans värld sa...

Så fint du har det i Salen! Längtar att se kakelugnen. Det har visst funnits flera kakelugnar i vårt hus tidigare, nu hittar vi bara lämnar uppe på vindan i bagarstugan. Har också funnits "salen" här, men vi kallar det tv-rummet eller bara rummet. Tänk att en liten möbel kan ge namn till ett rum!!
Kanske ska börja kalla det "sal´n" som man säger här!! Eller "däri sal´n"!

Staket & Designkonsulterna sa...

Jag älskar kakelugnar, kul när vi får se din. Ett nytt ord för mig SALEN, man lär sig något nytt varje dag;)
kjamiz från mig.

Solsjö - Under en vind sa...

Vackert rum!! De där kuddarna har jag jagat...de är slut på varneda ikea jag besökt! Nu har jag dock inte varit på nåt sen i jul....
Vill se mer av rummet....
Må gott, kram!

Goa sa...

Åh, vilket harmoniskt rum!
Hör ihop med alla de andra harmoniska rummen i ditt hem..*ler*
Längtar efter kakelugnen..mmm!

KRam och ha en toppen torsdag!
Goa

Anonym sa...

Jag hade aldrig gissat att den söta kudden kom från IKEA.. ska nog ta mig en sväng dit i helgen.

Kakelugn är ljuvligt! Jag har en i min sekelskiftsetta - som dessutom fungerar :)

Anonym sa...

Åh, så fint ni har det...Menar du att du har köpt DEN kudden på IKEA?! Den var finfin den.../ Kram Vella

Beas sa...

Superfina glimtar vi får av ditt hem! :-D

♥ Pia... sa...

Hej Sussie..ja du har det så fint...vilken lycka att ha et så stort hus...skulle allt sitta bra med det nu när det snart är JUL:)..PIA

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Salen , det får mig att tänka på min farmor hon hade en finsal som de kallade det . Man fick inte gå över tröskeln in dit om det inte var kalas förstås . Där var det alltid kallt och luktade speciellt . Men det låter så fint , salen !
Tänk vad Ingvar kan...fina kuddar !
Kram/Lotta

hemma bäst sa...

Hej!! kuddarna från ikea är såå fina! mitt väg ord är från my first room. kramar jennie

WhiteVintageDreams sa...

Ååh en kakelugn...*snyft*...vill oxå ha ;).
Underbart fin sal o jättefint arrangerat :)! Du är duktig på att göra fint!
Kram

MiaMaria sa...

Ser fantastiskt ut i Salen....

Ha´en skön dag!
Miamaria

Tidsmästarinnan sa...

vilken sal! Fint och harmoniskt... jag hade aldrig heller gissat att det var Ingvars kudde :-) Superfin!
Vad fint att läsa om din pappa och auktionsdebuten här nedanför.
Kram
S.

Anonym sa...

Så vackert! Dedär kuddarna har jag tänkt köpa flera gånger på ikea, men de har alltid varit slut!

linnea-maria sa...

visst är det najs med kakelugnar. Vi har fyra stycken i huset och eldar i två, dessutom har jag fått en gråblå kakelugn i present som jag ska sätta upp någonstans. Vedspisen är inte fy skam den heller. Vi har elelement annars och det är inte billigt med elvärme. /linnea-maria

Marie sa...

Salen ser underbar ut! Ser fram emot att få se kakelugnen. I vårat hus hade det stått minst fyra kakelugnar från början. När vi flyttade in fanns inte en enda kvar. För några år sedan murade vi dock upp en gammal kakelugn i vardagsrummet, det är såå mysigt! Kuddarna från IKEA har jag också!

Ha det bra! Kram Marie

Anonym sa...

Tjingeling på dig!! Jag ser gärna mer av duschen snart! ;-) Ha det gott! Kram!

Karin Krut sa...

Rummet ser verkligen vackert ut :) Det är så härligt med gamla hus, det är en så fridfull rymd. Inte alls som nya trånga betonglådor ;)Hörs det att jag inte gillar att bo i lägenhet *ler* Det ska bli spännande att se resten
Ha en skön Fredag
Kram Karin

LantlivsAnette sa...

Åhh vad fint..jag vill se mer !!hi..hii..du har så himla fint..ljust och vackert!
Ha en skön helg nu..det är ju redan Fredag !!
Kram Anette

Anonym sa...

Underbar salle ni har. Ljust och fint. Ska bli spännande att få se er kakelugn oxå. Har oxå kollat på de kuddarna hos ikea, de ser nästan hemsydda ut, när dom har brodyren på. Fina!

Ha en skön helg! kram/ruffa

elin1976 sa...

Så heldig dere er som bor i et gammelt hus. I dette som er rellativt nytt har vi ikke slike rum. Har tenkt på det mange ganger hvorfor alle nye hus har så himla små rom og ikke minst aldri spisestue lengre. Vil ha stort soverom og ikke minst spisestue.
Salen deres ser nydelig ut. Ikke minst der sofanen står. Ha en skjønn fredag og takk for titten. Masse klemmer fra Elin:O)

Dubbelörn sa...

Vad skådar mitt örnöga?! Precis likadan väggklocka som på Karl-Johansgården *ler*.

Kramar

Anonym sa...

Längtar efter bilder på kakelugnen

Sallys hus sa...

Ser ut att vara ett jätte jätte vackert rum!
längtar tills du visar mer.
de där kuddarna är jätte fina!

Ha en härlig helg, kram Katarina

Husbilsresan sa...

I mitt föräldrahem fanns också en "sal"...därinne var man bara till jul och vid speciella tillfällen typ födelsedagar.JAg blir så nyfiken på att se mer av din sal..och speciellt kakelugnen.
Ha en skön helg!Kram!

Ann-Catrin sa...

Vilken underbar blogg du har med fantastskt vsckra och inspirerande bilder. hit kommer jag defenitivt att återkomma. Har själv ett litet krypin..du får gärna kika in om du har tid och lust..

Skatan sa...

Kul att få lära sig någonting nytt!
De där kuddarna har jag stått och hållit i men varit tvingad att lägga tillbaka pga för lång kö...de är jättefina! Precis som din salle : )

Trevlig helg!

Engsroom sa...

Vilekn lycka för dig att ha en kakelugn. Jag har två öppna spisar i det här huset som jag bor i nu har tidigare haf t ett annat hus som hade kakelugn och det är något speciellt med det.
Ha det så gott!
Ella

Anonym sa...

Åh vilket förtjusande rum!!
Ja önskar att vi också hade plats för en salle.
Kudden är jätte fin!

Brunkullan sa...

Kuddarna är sååå fina. Kan sätta en rejäl slant på att de är slut i S-vall när vi ska dit. Där är de urdåliga på att ta hem och ha på lager!!! grrr...

Och nu har jag tagit ut all ilska i förskott..haha:-)

Susanne