- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


onsdag 8 mars 2023

INTERNATIONELLA KVINNODAGEN

Grattis till mig och alla andra kvinnor runt om i världen!

Varför ska man ens ha en kvinnodag? Jo, för att uppmärksamma följande:

  • Trots att kvinnor i genomsnitt har längre utbildning än männen tjänar de i genomsnitt mindre och är mer sällan chefer.
  • Det är fortfarande löneskillnader mellan män och kvinnor.
  • Forskning visar att vården ibland gör skillnad mellan kvinnor och män på ett sätt som inte är medicinskt motiverat. Resultatet kan bli felaktiga diagnoser och behandlingar, bristande rehabilitering eller en upplevelse av att inte bli sedd och lyssnad på.
  • Kvinnor bemöts sämre än män generellt. I arbetslivet, som kunder, inom politiken….
I övrigt är jag inte så hängiven att dela upp livet i manligt eller kvinnligt. Det finns blåklockor i alla könstillhörigheter. Jag är mer humanist och utgår från att vi är människor hela bunten och att vi behöver ta ett rejält grepp om mänskligt beteende oavsett kön. Men dagar som idag behövs så klart baserat på punktlista ovan.

Är det något som verkligen gör mig arg - ja rent av förbannad - så är det när någon kör attityden ”lilla flickan” mot mig. Ännu värre är attityden ”lilla vännen”. Fyyy!!!

Behandla mig så och du kommer garanterat att bli ifrågasatt. Gäller årets alla dagar och oavsett om du är man eller kvinna. 

Kram
Sussie

Inga kommentarer: