- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


lördag 4 februari 2023

~ EK(LUNDSKT) TÅLAMOD ~



 Tålamod är

förmåga hos högre stående djur att lugnt kunna vänta på något som tar tid, eller att lugnt kunna hantera svåra och provocerande situationer

Idag tittar jag till mina fyra ekollon som jag plockade för snart ett halvår sedan och som jag låtit ligga i en skål med vatten sedan dess. Jag har pysslat om dem genom att byta ut vattnet då och då,  inte mer än så. Fast jag har haft dem under noggrann bevakning, det har jag. Det skulle ha blivit "katastrof" om vattnet avdunstat och processen tagit stopp. Ja, för ollonen då förstås... okej då... även för mig.

Nu har två av ekollonen börjat vakna till liv. De andra två  har mörknat i färgen till nästan svarta och det kanske är tecknet på att de inte vill vakna till liv alls. Någon som vet?

Ser ni färgskillnaden på de  två till höger jämfört med de till vänster?

Här är det definitivt något på gång!

Även här.

En ek kan bli väldigt gammal. Det sägs att trädet växer i 500 år, står still i 500 år och sedan dör i 500 år. 

I Småland finns den ek som brukar anges som Sveriges äldsta. Den kallas för Kvilleken eller Rumskullaeken och undersöktes på 1940-talet för att man ville  ta reda på hur gammal den var. Baserat på årsringarna bedömdes den då vara mellan 750-950 år gammal. Det skulle i så fall innebära att den idag är upp mot 1000 år gammal. Imponerande eller hur?!


Här är det nog tyvärr kört, men jag låter dem vara någon vecka/månad till för säkerhets skull. Svarta som synden. Eller en oliv, för de som hellre gör den liknelsen.


Jag brukar inte själv tycka att jag är så tålmodig, men har  börjar omvandla den synen på mig själv utifrån hur andra säger att jag är: - har ett j***a pannben, uthållig, stönig... det kan väl paketeras ihop till ordet tålmodig kanske.

Mitt bästa tips för att hitta sitt tålamod är att skaffa målbilder. Isi pisi för en sån som liksom jag tänker i bilder. Här var min målbild när jag i september 2022 promenerade i en allé av ekar och plockade ekollon som ramlat ner på cykelbanan.


Bild lånad från Svenskt Tenn.


Kram 

Sussie


Inga kommentarer: