- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


onsdag 4 januari 2023

Trädgårdskalender JANUARI 2023



  • Så fröer som behöver lång tid från frö till skörd
Paprika
   Friggitello ✔️
   Florins ✔️
       
Chili
   Cayenetta ✔️

Kål
   Spetskål Kalibos 
   Palmkål Nero di Toscana

   Tänker så några fröer av varje sort i januari och sedan några i februari/mars så
   att säsongen blir lång. Utvärdering i slutet av säsongen blir spännande. Lönar
   det sig att förädla tidigt, tidigt?

Purjolök
    Saknar fröer och måste beställa denna vecka. Brukar köpa färdiga plantor av
   just purjolök men vill testa
   att så själv i år eftersom jag vill satsa på kulturarvssorter.

Kronärtskocka/Jordärtskocka 
   Har aldrig tidigare sått eller odlat kocka men ska jag kanske testa i år? Heter det
   förresten kocka? Eller
   skocka? Om jag bestämmer mig för att odla detta i år så måste jag beställa fröer.
   denna vecka.
   
  • Gör en plan för växelodling i köksträdgården
Har en påbörjad plan men råkat städa bort den mitt i allt julstök. Behöver leta fram och göra klart.

  • Gör en skördekalender
På Instagram såg jag en tjej som väger och skriver upp allt som hon skördar under året. Jag tänker att det kan vara ett bra sätt för mig att fokusera mer på skörd och inte bara på glädjen i att så. Jag har lovat mig själv att just skörd ska bli mer uppmärksammat i årets köksträdgård eftersom jag annars alltid utgår från det roliga i att så och att det ser snyggt ut att titta på. Bortskämt ändå när det nu finns massor av människor i världen som inte har så mycket som en kvadratmeter att odla på och som verkligen skulle behöva det för en bättre överlevnad. Jag skulle kunna så och skörda i princip hur mycket som helst men har hittills struntat i själva målet med en köksträdgård. Hujedamig!



Inga kommentarer: