- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 23 oktober 2016

Övervintra mårbackapelargoner


Här står mina pelargoner och väntar på att få välbehövlig vintervila. Jag ger dem olika vintervila varje år. Ibland åker de ner i källaren, ibland får de stå kvar i fönstren. Ett år bar jag ut alla pelargoner i Stallet. De verkar klara det mesta. Jag har inte köpt nya plantor på flera år. Istället föryngrar jag med skott när jag väcker dem till liv fram på vårkanten.


Alla pelargoner verkar inte ha förstått att de ska sova nu utan fortsätter producera knopp efter knopp.

En övervintringsprocedur som jag dock aldrig har provat är att slå av all jord på rötterna och lägga plantorna mörkt och torrt/kyligt. Det tar emot.
Jag menar... Så skulle väl ingen vilja övervintra - naken i kyla och mörker.
I år får plantorna vila i källaren. Där är det aldrig minusgrader och rätt så mörkt. Visst ljus kommer det ändå in genom fönstren och jorden låter jag vara kvar på rötterna. Jag ställer helt enkelt bara ner plantorna som de är i sina krukor. Ingen nedklippning ens en gång.


I år har jag planterat alla mina nya lökar i krukor. Tulpaner, narcisser, och snöklockor ska få en ärlig chans att överleva rådjuren. De är dyra i drift de där rådjuren. Det är många hundralappar som ätits upp under åren.

Jag har också sått vita violer nu på hösten. Det är de som tittar upp i krukan på golvet längst till höger. Har jag tur överlever de vintern och sätter full fart tidigt, tidigt till våren.

Kram Sussie

1 kommentar:

Meta sa...

Det är inte lätt att ha plats till alla pelargoner över vintern. Jag har alla mina sonalpelargoner i papperspåsar som jag knippsar igen och ställer svalt till februari då kommer de fram igen och mår förhållandevis gott i vatten och ny jord. En del lite svårare får stå svalt i stugan.Vi ses på insta
Ha nu en fin söndag
Kram Meta