- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


tisdag 17 mars 2015

Vinn Karina Johansson nyaste bok

 
Många av er känner säkert till författarinnan Karina Johansson från Sunne. Nu har hon släppt en ny bok och självklart vill jag passa på att intervjua henne och också passa på att lotta ut ett signerat exemplar av boken "Ett felsteg eller två".
 
Allt ni behöver göra för att delta i utlottningen är att skicka ett mail till mig (susanne@grannemedselma.se) och berätta att ni vill delta i tävlingen. Enkelt va? OBS! Tävlingen avslutad. Vinnaren underrättas via mail.
 
1. Berätta om dig själv. Vem är du?
Jag heter Karina Johansson, är 46 år och bor i värmländska Sunne tillsammans med sambon Johan och katten Bosse. Jag jobbar halvtid som reporter på Sunnes lokaltidning Fryksdalsbygden, och förutom att skriva, målar jag tavlor på fritiden. Jag gillar också att åka skidor och att ta en tur med min DKW Junior från 1963 eller med vår husbil. Motion är ett annat intresse och jag går i skogen nästan varje dag, samt samlar roliga kläder till mitt maskeradförråd i källaren!
2. Dina böcker utspelas alltid i Sunne. Varför har du valt att skriva om hemorten?
Det föll sig ganska naturligt eftersom jag har bott här i hela mitt liv och kan både miljöer och mentalitet. Sunne är en turistort, vilket betyder att många utifrån varit här på besök, och eftersom jag oftast skriver om välkända miljöer i och runt Sunne kan även de som inte bor här känna igen sig.
Men man behöver faktiskt inte ens ha varit i Sunne för att känna igen sig. I ”Ett felsteg eller två” tar jag nämligen upp flera ämnen och problem som finns på de allra flesta småorter; exempelvis kommunpolitik, skvaller och hur folk ser på den som är annorlunda. Min bok kan med andra ord ha utspelats i vilken liten ort i Sverige som helst.
3. Var i Sunne utspelas Ett felsteg eller två?
Mestadels kring Sagolika Teatern som jag byggt på en tomt som idag är en parkering. Tomten har ett väldigt fint läge i en sluttning ner mot sjön Fryken, och platsen kändes perfekt för en teater. Storyn kretsar kring Sagolika Teatern som hotas av nedläggning. Amatörteatergruppen Scengångarna bestämmer sig för att sätta upp en revy, för att visa att teatern behövs och för att försöka övertyga kommunpolitikerna om att inte sälja teatern. Så blir en i amatörteatergruppen nerslagen och allting ställs på ända. Ska de våga fortsätta jobba med revyn, eller kommer någon mer att råka illa ut då?
 
Klicka här om du vill läsa ett smakprov ur boken. Och vill ni gå på boksläpp ska ni boka in 26 mars, i Teaterbiografens foajé i Sunne.
Man må då säga att Sunne kommun levererar duktiga författare tid efter tid. Heja, heja duktiga Karina!
 
Kram Sussie
 

Inga kommentarer: