- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 1 mars 2015

Raw food ~ chokladbollar


Jag älskar att fika. Jag älskar choklad. Jag älskar sötsaker.

På senare tid har jag även börjat älska raw food, paleo och superfood.
Jag testar glutenfria recept, mjölkfria recept och recept utan raffinerat socker.
Att skippa chokladbollar bara för att de innehåller både socker, mjölk - och glutenprodukter behöver inte vara ett statement längre. Nu har jag hittat världens bästa recept på chokladbollar som är nyttiga, sprängfyllda av bra energi och med tydlig chokladsmak. Helt klart ett fikaalternativ i min smak.


Man behöver:

10 dadlar utan kärnor
2 dl mandelmjöl
3 msk kokosolja
3 msk kakao
1 msk vatten (eller kallt kaffe)
1 tsk vaniljpulver (OBS! Inte vaniljsocker)
1 msk pumpakärnor
1 tsk solroskärnor

Gör så här:

Hacka dadlar, pumpa- och solroskärnor.
Blanda alla ingredienser med en sked så att kokosoljan blandar sig med de övriga ingredienserna.
Knåda sedan ihop degen med händerna och forma små chokladbollar.

Det blir ca 15 stycken chokladbollar av satsen.



Kram Sussie

P.S Snart är vår köksö färdig. Den är grundmålad och står här i köket som om den alltid hört hit. Nöjd, nöjd, nöjd är jag som in i det längsta tyckte att det gamla bordet vi hade innan dög till 100 %. Tur att man kan ändra sig;) Vem vet - kanske blir det bilder i nästa inlägg... D.S

1 kommentar:

Mitt Egnahem sa...

Dom där verkar farligt goda- gör något liknande med jordnötter (Kallas Snickersapor, av ngn anledning...)
Hoppas allt är väl med dig! Suger lite på Feng Shui-karamellen ibland...:) Mvh Värmländska Mitt Egnahem