- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


torsdag 8 januari 2015

Feng Shui ~ Kraftposition~

Feng Shui handlar om psykologi. När man inreder med feng shui strävar man efter harmoni, balans och trygghet. Var uppmärksam på något som kallas kraftposition.

Visst är väl detta en väldigt vacker plats att bo på?


Tittar man på platsen ur ett feng shui-perspektiv så är det inte bara vackert och idylliskt. Huset ligger också i kraftposition, dvs:
  • en stabil rygg
  • stöd på båda sidorna
  • fri sikt framåt
Ett bra exempel för att komma ihåg vad kraftposition är,  är att tänka på en öronlappsfåtölj.

 
Den har också
  • en stabil rygg
  • stöd på båda sidorna
  • fri sikt framåt
Jag har ju som bekant bytt arbetsplats och även kontor. Från början stod mitt skrivbord placerat så att jag stod med ryggen mot dörren. Jag kände mig inte bekväm med det och har nu ändrat placeringen så att jag står i kraftposition.

Titta lite extra på bilden nedan. En typisk situation på en förskola. Nu ser ni kanske direkt vilken liten parvel som sitter med ett stabilt ryggstöd och stöd på sidorna samt med fri sikt framåt?

Heja ni förskollärare! Ni gör verkligen ert för att få våra barn till trygga, levande personer i en miljö som är fantastisk!

 
Till nästa gång kan ni ju roa er med att komma på fler situationer där vi nyttjar kraftpositionen makt, kanske utan att förut varit medveten om den.

Kram Sussie

1 kommentar:

Hanna sa...

intressant
Ha en fin kväll!
Hanna