- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


tisdag 18 februari 2014

JAG och mitt FÖRETAG ~ del 6

Manligt och kvinnligt företagande - är det någon skillnad på det?
Ja, det är i alla fall jag övertygad om.

Pengar är ett oundvikligt ämne om man temabloggar om företagande. Startar man ett företag vill man ju så klart att det ska bära sig.
Vi kvinnor tenderar att förringa det där med pengarna. Vi kanske till och med f ö r v ä n t a s förringa det där med pengarna. Att ta betalt och att värdesätta sig själv, det tror jag männen är bättre på. Kanske har jag fel, men så tror jag.

Vi sliter och släpar och blir ibland helt beroende av att någon annan försörjer oss eftersom vi inte kan leva på vårt företag eller har råd att vara sjuka. Vi går till banken för att låna pengar till uppstarten och stammar fram:
 - Jo... det är så att.... jag har ett litet företag och skulle behöva låna lite pengar...

Något säger mig att det är få kvinnor som stövlar in på banken och säger:
 - Jag tänker starta företag. Jag behöver ett lån på x kronor och i konceptet ingår tjänstebil och senaste digitala utrustningen för jag kommer att arbeta mycket flexibelt och mobilt. Det här är framtiden och jag har belägg för det enligt de senaste rönen och...

Få män skulle kliva in på banken och säga att det har ett l i t e t företag och behöver låna l i t e  pengar.

Nu ska man ju såklart inte överdriva, men det är svårare att bli tagen på allvar om man verkar osäker eller prissätter sin verksamhet för lågt.
Som jag skrivit tidigare så beundrar jag människor som vågar ta steget fullt ut som egenföretagare. Det krävs mod.
Själv kör jag med båda hängsler och livrem . Jag har aldrig gjort någon hemlighet av att jag vill vara företagare o c h ha en anställning.

MEN!

När jag väl bestämde mig för att satsa på företagandet - om än endast utöver min ordinarie anställning - så gick jag all in och klev in på banken och fixade finansiering som en hel karl. Jag satte maken i arbete och renoverade ett fallfärdigt stall med en glöd som hette duga.
Inget mesande när det väl gäller.

Sammanfattning:

  • Vilket skyddsnät har du? Vilket skyddsnät vill du ha? Är ni överens i familjen om vilka olika alternativ som finns om företaget inte bär sig direkt? Hur lång tid ska/kan du ge sitt företag? Finns det någon nödutgång? Vad säger din ev. partner?
  • När du bestämt dig - kör! Ibland är det bättre att hoppa än att inte göra någonting alls. Vill du inte ta i så du spricker så se över möjligheterna. Sällan behöver saker vara antingen eller. Både och, är en skön livsstil och inställning om det går att ordna.

Granne med Selma denna vecka:

  • Tvingas ställa in ett evenemang pga av sjukdom hos deltagare. Ser över nytt datum.
  • Införskaffar nya bakformar och sprits. Nu ska macaronerna och madeleinekakorna en gång för alla bli perfekta.
  • Alla recept till boken är provbakade. Datum för fotografering på Mårbacka är spikat.
  • Får beställning på småkakor till ett kafferep i Stockholm.
Kram Sussie

2 kommentarer:

Hanna sa...

tack för att du delar med dig, spänande att få läsa
Hanna

helle sa...

Og de fleste af os arbejder dobbelt, både som lønarbejder og selvstændig for at få det til at hænge sammen......til sidst falder vi selv sammen af udmattelse!
Det tager 5 år at konsolidere sig, med mindre man har ramt en åre af guld. Men det er det værd, ønsker dig meget held og lykke!

Kram Helle