- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 12 januari 2014

Jag har blivit hästägare

Hästar är vackra
Och, om du frågar mig: livsfarliga.

Men keramikhästar är både söta och hanterbara så det fick bli en sådan.


Det blev liksom kärlek vid första ögonkastet när han dök upp på Tradera. Rätt storlek, rätt färg, GANSKA rätt pris.


De flesta har säkert, eller har haft, någon keramikfigur från jie keramik. När jag flyttade hemifrån var keramiktavlor därifrån jättepopulärt.
Företaget finns inte längre kvar. Det gick i konkurs 1992.
Nu kan man kanske undra varför jag så gärna ville att denna goding skulle flytta hem till oss?
Faktiskt av två anledningar.

För det första:
Han har två kompisar i vårt hus som gärna vill bli vän med honom.



Visst passar han bra tillsammans med mina luciabarn? Samma bruna nyans, rätt storlek och samma mjuka och naiva uttryck.


Den andra anledningen har med själva jie keramik att göra. Åt dem jobbade nämligen ett värmländskt par vid namn  Solveig och Siegfried Uelzhöfer. Solveig är för oss fryksdalingar mer känd under namnet Solsieg i Lysvik.

Nu är det inte Solsieg som designat min häst, men den nära kopplingen finns där och det räcker. 

Kram Sussie


4 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Den hästen passade ju kanon bra tillsammans med Staffan stalledräng. Minns att jag hade en sån keramik tavla, stjärntecken tror jag bestämt. Kraaam Pia

Sidse sa...

Den er bare så fin den lille hest!

susanne sa...

Jättefin häst! Jag tycker han ser rätt stolt ut där han sträcker på huvudet . /Susanne

Anonym sa...

Jeg har 3 hester i forskjellige størrelser fra Jie, synes de er veldig fine😊 kos deg med din❣️