- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


torsdag 16 maj 2013

Sommarens kaka hos Granne med Selma 2013


Bordet är dukat med kakor, tårta, vetebröd och grädde i vacker skål.
Husets farmor har lagt ner omtanke och själ i de utsökta bakverken som står framdukade.
Jag har med mig, en till utseendet oansenlig kaka, som gåva till de som bjudit in mig.

Till vänster om mig sitter en söt, liten flicka i 6-årsåldern. Farmors högra hand i köket. Minsann har hon inte varit med och trollat fram allt det goda som står framdukat just den här dagen!

Jag smakar på allt. Det är gott. Riktigt gott.

Jag bjuder Lina, som flickan heter, att smaka på den lilla kakan som jag tagit med som gåva. Artigt tar hon en som hon knaprar i sig lite försiktigt.

Stunden vid kaffebordet är trivsam. Vi sitter länge och pratar. Plötsligt lägger jag märke till en liten hand som smyger sig till kakfatet med de medhavda kakorna. En gång. Två gånger. Tre gånger.

När jag kikar på min lilla bordskamrat möts våra ögon och vi småler år varandra när vi sitter där med de andra runt bordet. Vi delar en hemlighet. Hemligheten om att det är den där lilla barnhanden som tömmer kakfatet när ingen annan lägger märke till det.

Kakan har inte något svenskt namn i min bakbok så vad passar väl bättre än att kakan får heta Linas kaka? Lina, efter farmors lilla hjälpreda. Lina, efter flickan som valde min lilla oansenliga kaka, före de allra godaste bakverk som serverades, den där vackra vinterdagen i januari.

Även små flickor kan skänka stor glädje i kakvärlden!


Linas Kaka

ca 40-60 st beroende på storlek

3 dl mjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
knappt 200 g smör
4 1/2 dl farinsocker
3/4 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
6 1/2 dl havregryn
200 g govhackad mörk choklad
150 g grovhackad vit choklad


  • Blanda mjöl, bikarbonat och salt.
  • Blanda farinsocker, strösocker, vaniljsocker och smör i en annan skål tills det blir krämigt.
  • Häll i ägg och havregryn.
  • Tillsätt mjölblandningen och rör sist ner chokladen.
  • Rulla små bollar och lägg på plåt med bakpapper på.
  • Grädda i ca 175 grader i 10-12 minuter beroende på storlek.
Kram Sussie

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag förstår den lilla tjejen, de ser väldigt goda ut.
Tack för receptet!
Kram Birgitta