- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 15 maj 2011

En veranda blir till

När vi köpte vårt hus, såg det ut så här på baksidan.



Mitt på utbyggnaden fanns ett stort, ospröjsat fönster som inte riktigt stämde ihop med stilen på övriga. Och backen sluttade rakt ner i äppelträdgården.

Någon veranda fanns det inte. Det var istället stenplattor på en liten avsats.
På bilden ser man leksaker till förre ägarens barn.

De första åren var det inte verandan som var största prioritet, men TANKEN fanns där från första stund.

På söndagar framöver, tänkte jag visa er, hur vår veranda växt fram under åren. Kanske kan det inspirera någon av er andra, som också går i verandabyggarfunderingar. Förutsatt att det är den här stilen du söker förstås:

  • En stor veranda i gammaldags stil som passar ett 20-tals hus.
  • Känsla av gammaldags punschveranda.
  • Spröjsade fönster.
  • Soldäck
  • Tvåvåningsveranda med ganska stram snickarglädje

Stor kram till er alla!

P.S Se till att hålla 18 juni ren i almanackan. Då blir det Gräskronekurs hos Granne med Selma!  
 Mer information kommer. D.S

8 kommentarer:

Lotta sa...

Vilken rolig idé! Jag följer gärna din blogg och ser hur fint det blir. Själ håller vi på med farstukvisten som jag visar senare... Titta in ! Kram LOtta

Rummet för välbefinnande sa...

Tack för igår!
Alltid lika härligt att ses Sussie, och lika sprudlande känner jag mig varje gång vi suttit och "spånat" :)
Ha en fin dag!
Kram Mia

Millygarden sa...

Ska bli spännade att följa ert arbete med verandan.

Ha nu en skön Söndag!
kram Marina

♥ Pia... sa...

Ja men där ser man.. trodde nog att ditt hus alltid varit gult! Och spännande med verandan har ju sett lite av den och den går inte av för hackor precis:) JA du kreativa människa.. inte omöjligt att hoppa på nåt kul hos dej:) Just nu så vet jag inte om jag får semester vecka 32 men helgen är ledig..tror jag iallfall:).. så skulle det vara superkul.. Som du vet så gillar jag allt sånt där..hör av dej när du vet mer hur ni tänker.. kram..Pia

Peters Projekt sa...

Hej Sussie!

Vad kul att du tittade in! Du skrev "Mr Veranda" . . . det har faktiskt blivit ett par tidningsartiklar genom åren. Först var det den lokala tidningen, sedan blev det Borås Tidning och förra helgen Aftonbladets bilaga "Härligt hemma". Jag tänkte skriva ett blogginlägg kring detta men har inte hunnit med. Efter din glada hälsning får jag nog ta mig tid.

Hos oss är det också frun i huset som för det mesta tar hand om målningen. Ann har kommit att bli rena proffset på underlagsarbete och färdigmålning.

När det sedan gäller "godkänt" på er veranda så måste det ju som vanligt bli med "största beröm godkänt" - det är ju Raymond vi pratar om! "Mr Finsnickeri" får nog bli hans smeknamn. Jag är inne då och då och kollar vad ni hittar på och blir alltid lika imponerad över vad ni får till. Raymonds snickerier runt dörrar och fönster imponerar stort!

Hoppas att ni också har en fin söndag. Lycka till med alla spännande projekt och arrangemang!

Peter :P

Anonym sa...

Ooh vad spännade, då ser jag fram emot söndagarna framöver :-)

Kram

Annas skattkammare sa...

Det ska bli spännande att följa!
Kram /Anna

Anonym sa...

Alltså... Det är PRECIS det här vi ska göra i sommar! Skynda på nu, så jag får se innan vi sätter igång ;-).

Kram Linda