- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


onsdag 10 juni 2009

Life is like a box... of chocolate

Snart är det sommarlov hemma hos oss. På fredag gör barnen sista dagen och nästa torsdag får även jag sommarlov. Det ska bli underbart!

Varje år infinner sig samma känsla i kroppen - jag vill städa, städa städa! Och även röja, slänga och förbättra!

För två år sedan gav jag mig i kast med vinden. I år är det dags för källaren. Det blir bra det, för enligt Feng Shui symboliserar källaren det gångna och det omedvetna.

En rörig källare skulle då kunna betyda, att man har gamla problem som man inte tagit itu med, och som ligger där och gnager.

Här kommer ett litet tips på hur jag brukar göra när jag gör en riktig rensning.
  1. Ta fram 3 stora papplådor eller sopsäckar.
  2. Skriv olika text på dem:
Sedan är det bara att fylla lådorna med saker allt efter som de passar lådorna. Om man har svårt att välja låda kan man ha en fjärde också, men den ska användas sparsamt...


Sedan jag började rensa på det här sättet, går det mycket lättare. Feng Shui är till för att underlätta, så sant som det är sagt.

"Feng Shui är som storstädning för själen"


Kram Sussie


10 kommentarer:

livet på utanäs sa...

Det där är ju en bra ide´ , för nog behöver man rensa alltid =)

Ibland när jag städar brukar jag sätta allt som ska bort på köksbordet , ibland blir det ju "knöka" fullt och jag blir tvingad att gå undan med "skräpet" , för annars har vi ingenstans att sitta och äta =)
Alla har vi våra metoder , för nog trivs man bäst när det är ordning och renskurat ...

Ha det gott !
Nu ska jag faktiskt också städa , imorgon är det examensfest här hemma.
Kram från Sussi O

Lotta-livets väv sa...

Lätt hänt att få städlängtan...när det känns friskt och skönt ute. Jag är likadan! Symboliskt representerar ju hus oss själva...och att ha sitt hus på det sätt som passar oss...är ju att vara sams med oss själva!
Bra tips! Kör redan en liknande variant i mitt städande.....ibland kan jag dock ha lite för bråttom med att slänga...men då tröstar jag mig med att:
-Har jag inte använt detta på flera år förut så varför sörja att jag slängt detta nu!
Njut av sommarlovet! tillsammans med barnen!

Annika sa...

Aha... om man inte har nån källare då...... har man inga gamla bekymmer liggandes då...:) ja häääärligt ska det bli att barnen har sommarlov..... jag jobbar 7 nätter till o sen semester hela juli..... håller tummarna för att det blir vackert väder.... Trevlig helh.. Kram Annika

Camilla sjölander sa...

Vi får hålla tummarna att det blir
uppehåll från allt regn när det är skolavslutning.
Bra städtips, att lägga i olika högar.
Ha en skön skolavslutning!
Kramar Camilla

Kallholmen sa...

Ja du sussi då har jag en hel del gamla problem som gnager.....

Ingen får lov att gå ner i vår källare!:)

Men jag gillar sorteringen med kartonger.

Det blir att fjong sjua källaren då!men jag vill ju vara ute på sommaren så vi tar det seeeeeen!
( Vi norrlänningar vill gärna svenska till alla ord :)

Varje gång jag är här måste jag tjuvtitta lite på hallen.
Ska vi byta en radio mot en hall????
Ha de gott!
Malin

My Lovely Things sa...

Hej!!
Ja det är härligt att röja...Vi har ju röjt jättemycket sen vi flyttade i höstas..hela tiden upptäcker vi nya saker att slänga..spara ge bort och omorganisera..
Regniga dar brukar man bli extra sugen på att röja..
Just nu regnar det här..få se om städ suget finns i morgon..Nu ska jag sova iallafall-

Ha det så bra..
kram anna

Home No.1 sa...

Hej, jag ska riva till här i min garderob =) Man känner sig 10 kg lättare efteråt...
Kram Annica

Blåbärs och smultronstället sa...

Vilka bra idéer du ger till städning. Jag behöver också rensa, vi kanske sparar lite för att ha loppis i augusti, men rensa måste bli av i sommar. Både på vinden och i källaren.
Kram Susanne

OlgaA sa...

Skulle nog säga att alla mina grejer hemma är så noggrant utvalda och efterlängtad inköpta att rensa har jag inget i =))))) Det om dem stora saker. Men dem små kan jag hålla med om att regelmässigt rensning är bäst. Jag har regel - utan användning ett år - behöver inte detta! Sälja/ge bort/kasta passar i så fall!
Fin blogg! ;)

Jeanette sa...

Kjenner det samme som deg, får ryddemani når sommeren kommer...jeg rydder skap, kjeller, loft, bu og låve. Nå skal jeg ut i låven for å rydde til slåttefest som vi skal ha når høyet er i hus i løpet av kommende helg, forhåpentligvis... Jeg trenger å ha det litt ryddig for å kunne være kreativ, sånn har jeg alltid hatt det, og Feng Shui teorien bekrefter dette. Tar en grundkurs i Feng Shui, veldig interessant! Ha en fortsatt god og ryddig sommer:) og takk for sorteringstips!
Jeanette:)