- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


lördag 20 juni 2009

Kejsarrabatten - del 5

”När den unga flickan ifrån Skrolycka var sjutton år gammal, så hände det sig, att hon kom gående till kyrkan en sommarsöndag i sällskap med bägge föräldrarna.

Medan hon gick på vägen, hade hon över sig en schal, som hon la av, när hon kom i kyrkbacken, och då fick man se, att hon var klädd i en klänning, som ingen i socknen hade sett make till.


En av de där köpmännen, som går omkring med stora säckar på ryggen, hade letat sig fram ända till Askedalarna, och när han hade fått se Klara Gulla i hennes friska ungdomsprakt, hade han tagit fram ett tyg ur påsen, som han ville förmå föräldrarna att köpa åt henne. Det var rött, och det gick i skiftningar, och det var nästan som siden. Tyget var likaså dyrt, som det var vackert, och det fanns ingen möjlighet för Jan och Kattrina att köpa tösen en sådan klänning, fast nog kan man förstå, att åtminstone Jan inte skulle ha begärt bättre.

Men tänk, att när handelsmannen hade trugat och bett dem förgäves en lång stund, så blev han rent ifrån sig över att han inte fick sin vilja fram! Han hade satt sig i sinnet, sa han, att deras dotter skulle ha tyget. Han hade inte sett någon i hela trakten, som det skulle bli så vackert på som på henne.
Och därpå tog han och mätte av så mycket tyg, som behövdes till en klänning, och gav det till Klara Gulla.
… Den söndagen, då Klara Gulla skulle visa sig med den nya klänningen vid kyrkan, hade varken Jan eller Kattrina kunnat stanna hemma, så nyfikna var de att få höra vad folk skulle komma att säga. Och det gick så, att alla människor la märke till den röda klänningen, och när de hade sett på den en gång, så vände de sig om och såg på den en gång till.
… Men nu föll det sig så, att den söndagen var det prosten i Bro, som skulle predika i Svartsjö, och inte den vanliga prästen. Och prosten var en sträng och gammaldags man, som blev förargad över allt slags överflöd både i kläddräkt och annat.
- Hör du, min flicka, jag ska säja dig en sak, sa han till Klara Gulla och la handen på hennes axel. Det är ingenting, som hindrar mej ifrån att klä mej som en biskop med guldkors om halsen, om jag så vill.Men det gör jag inte, för jag vill inte synas förmer, än jag är. Och på samma sätt ska inte du klä dig så grann som en herrgårdsmamsell, när du bara är dotter till en fattig backstusittare.
… Jan var färdig med ett svar, innan han kom ur hörhåll.


- Om den här lilla flicka skulle vara klädd på ett passande sätt, sa han, då skulle ho vara fin som sola, för e sol å e glädje har ho vart för oss, alltsen ho föddes.


- Om det är så, att du har varit till ljus å glädje för dina fattiga föräldrar, så kan du bära din dräkt med heder, sa han med mild röst. För ett barn, som kan skaffa lycka till far å mor, det är det bästa, som vi ser för våra ögon.”



I kejsarrabatten har jag planterat:


  • Malvor, malvor, malvor! I våras sådde jag bl.a. Rödmalva och på påsens baksida står det: "Likt satinglänsande ballerinor med veckade kjolar dansar denna malva högt i rabatten."

  • Rödmalva, liksom sommarmalva och rosenmalva, får symbolisera Klara Gullas röda klänning.

Fortsättning följer nästa söndag!


Kram Sussie

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åh...den är så fin den boken, Kejsaren av Portugalien - jag blir lika tårögd varje gång av deras kärlek till sin dotter! Och framförallt Jan då. Jag har läst boken många ggr o älskar den!

Himla fint dina malvor dansar, o roligt när dom får en så fin liknelse!

Sommarkramar!

Blåbärs och smultronstället sa...

Malvor är så otroligt fint och det passar så bra till den röda klänningen som du skrev.
Kram Susanne

♥ Pia... sa...

Hej...såå fint du skriver och berättar..ja jag veeet att du inte skrivit detta själv..men det är nästan så att jag hör din röst när jag läser:)..vackert beskrivet om både faderskärlek och om blommorna..och..ja allt:)...ha en skön NY vecka ..där bort i SUUUUNN..kram..Pia

LantlivsAnette sa...

Halloj vännen !!
Sååå fina bilder och text !!
Du, kika in hos mig idag, du finns med där på ett hörn !!
Du har inspirerat mig...kolla så får du se..
Kraam Anette

Rummet för välbefinnande sa...

Så roligt om du kikar förbi.... Hör av dig innan bara så jag vet att jag är på plats. Skulle bli så ledsen om jag missade dig vet du!
Vad gott för dig med ledighet. Den är välförtjänt den och jag hoppas du kommer att njuta i fulla drag.
Själv jobbar jag som vanligt vet du.
Kram på dig!
Mia

Millygarden sa...

Så vackert!

Den boken borde jag läsa!
Kram Marina