- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


lördag 21 mars 2009

Dörrlister - del 1

Kommer ni ihåg fönstret som skulle hamna i en dörr i vår hall?

Nu är det på plats, även om det fattas en hel del jobb innan det ser ut som det alltid suttit där. Jag lär återkomma med inlägg om dörren, var så säker.

I vårt hus har vi lagt ner ganska mycket arbete på dörrlister. Jag har skrivit om detta förut här på bloggen.

Hallens "nya" dörr håller också på att få en fin inramning. Kanske kunde det vara roligt att se hur det går till?
Varsågoda! Så här har vi gjort:

Här syns grundstommen till dörren med det infällda gamla fönstret. Inga lister är ännu på plats.
Både Raymond och jag är förtjusta i lister med urfräsningar. Det förstärker känslan av den höga takhöjden och ser arbetat ut.

Om man slutar urfräsningen en bit upp på brädan, behåller man känslan av sk. "skurklossar" som var vanliga förr.

Dags för den liggande brädan. Den är roligast att jobba med eftersom man kan göra på så många olika sätt, beroende på vilken stil man eftersträvar.

Det är fint om den översta listen sticker ut lite från de övriga.

Tycker man, som vi, att den gustavianska stilen är vacker, kan man ju alltid fila till några klossar och klistra på brädan...


Nu ska jag grundmåla. Det är först då man ser om det kommer att bli bra eller inte. Annars är det bara att börja om *ler*
Kram på er!
Förresten - ni har väl inte missat det här? Självklart hänger jag på!

23 kommentarer:

Skatan sa...

Åh tack! Det där var verkligen roligt att få se :) Ett verkliget favvo-inlägg!! Jag har fått en överhandsfräs som jag inte har provat att använda ännu. Kanske kan man ge sig på att prova urfräsningar och spännande lister...jädran så roligt!!!

Ha en fin kväll.

Kram från hon med övertro på sina förmågor ;-)

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh så fint det blir håller med om att det är stor skillnad på lister och lister. Dörren blir underbar.
Ha en fortsatt mysig helg.
Kram Tess

Helena sa...

Ojojoj... Vilket jobb! Men jättefint!

Millas hem sa...

Ett sånt hantverk! Superfint blir det!

Camilla

Jenny sa...

Hej! Åh vad fint det blir:)

Dörren är jättefin!

Kram Jenny

Min lya och jag sa...

WOW vilket arbete ni lägger ner och fint kommer det garanterat att bli.

Ha en bra dag!!! //Linda

Anonym sa...

Det blir såå vackert! Ni är noggranna och petiga med den minsta lilla detalj, därför blir slutresultatet så bra. Inget hafsjobb här inte. Och dörren är avundsvärd!

Hälsningar från Eva-Mari

Anonym sa...

Hej Sussie!
Har varit på semester en vecka,det har varit underbart med 27 grader o strålande sol.
Men jag är en sån som alltid tycker det är skönt när man kommer hem.
Har läst o kollat alla inlägg som jag har missat.
Hallen blir jätte fin,ni är så duktiga.
Ni har ett sånt hus som det passar
med breda lister ,panel mm.
Dörren blir jätte fin,vi har massor av gamla fönster liggande
men har ingen dörr som det skulle passa på. Jag tyckte det var snyggt med fönster i en dörr.
Väntar som vanligt på nästa inlägg.

Många kramar Camilla

Nylyckan sa...

Hej! Åhhh vad fint det blir. Vilket finsnickeri! Vad duktiga ni här och vilken käck idé! Ha det så gott!Åsa

Hilsen fra landet sa...

Så fint å få se step-by-step forklaring! Mye smått arbeid og for et presisjonsarbeid å få felt inn vinduet i døren! Jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt på dette bruksområdet for gamle vinduer! Men jeg ser jo nå at det faktisk kan fungere :-)

Millygarden sa...

Hej Susanne,

Men åh så fint det blir och så välarbetat det tycker jag om! Gillar er stil!

Kram Marina

Evas Paradis sa...

Vilket fantastiskt arbete ni lägger ned! Men så blir det ju ortoligt vackert ...ser verkligen gammalt ut.
Fönster i dörren är ju bara såå påhittigt ... kommer att bli jättesnyggt tror jag.
Kram Eva

Lallis - liv och leverne sa...

Jädrars vad fint det blir:)
KRam Lallis

VIT och PASTELL sa...

Ohhh, vad duktiga ni är! Sånt piller och det blir så fantastiskt fint!

Kram Maria

Önskedrömmar i hvitt sa...

Jisses vilka vackra lister! Sitter här i mitt radhus från -69 med plastlister på lite för många ställen och blir allt mer grön i ansiktet av avund.
Ha en skön vecka,
kram Maria

Rummet för välbefinnande sa...

Men, jösses Sussie. Vad fint och så kul att få se stegvis hur det blir till....
Nu blir det bloggvila av för mig och hårt jobb med färdigställandet av nya butiken.

Åhh, du skulle vara här och se nu.
Hoppas hoppas du kommer nästa fredag. Längtar så efter att få träffa dig igen.

Jag lade in en tävling idag om du är lite sugen *ler*

Sköt om dig och var rädd om dig!
Bamsekramar Mia

Tessie sa...

Oj, vilket jobb!! Jätte kul att få se hela händelseförloppet :)
Det blir verkligen jätte fint.

Tack för insperationen!!

Kram Torparfrun

Liten Bod sa...

Vilket jobb ni lägger ner på varje liten detalj! Helt otroligt... Det blir en så vacker inramning till dörren. Kram, Tina

Kallholmen sa...

Jag blir alldeles lycklig när jag ser ditt listjobb! Vackert och alldeles, alldeles underbart.
Synd att min man inte går igång på sånt där. Han är mer en "jagnogaundergolvetdärdetintesyns" typ. Jag är estet och älskar när det är vackert och det som är under ytan känns inte lika viktigt. Det betydet nog att vi kompletterar varran rätt bra...
Lycka till med fortsättningen i er fina hall.
Carolina

Designe sa...

Superfin dörr och så himla fina lister! Det kommer att bli kanon!
Kram :)

Jeanette Hornbeck sa...

Fantastiskt fin dörr. Önskar jag behövde en liknande dörr någonstans i huset.
Kram från Jea

Tval Skincare sa...

Åh vad roligt att se hur ni gör! Det blir otroligt fint!! Jag bor i ett 100 år gammalt hus i St. John's i Newfoundland, Kanada och vi håller på att renovera vårt hus tillbaks till hur vi tror det såg ut förut, innan den förra ägaren slängde ut allt gammalt vackert och lade in heltäckningsmatta och tog bort alla gamla lister. *suck* Din blogg är en konstant inspiration! :)

Anonym sa...

Fin-fina urfräsningar! Gjorde samma lika på ett foder till verandadörren. Överstycket blev dock inte lika fint hemma, men det är härligt att samla inspiration genom att titta på bilderna :)